XXV. LEKCIJA – Pregled edukacije – motivacija za pokretanje promjena

20.11.2020. godine smo započeli s on-line edukacijom „Mala škola društvenog poduzetništva“. Kroz 24 lekcije smo vam pružali motivaciju i podršku u pokretanju i obavljanju društvenog poduzetništva. Završnom, ovom lekcijom vam dajemo osvrt na sve odrađeno.

Nadamo se da vam je edukacija bila korisna i dobar temelj za odvažnost u donošenju promjena u radu vaših organizacija. Želimo vam puno uspjeha u vašem djelovanju za opće dobro!

Nikada ne sumnjaj da mala grupa ljudi može promijeniti svijet, uistinu to je jedino što ga je ikada i mijenjalo. 

 

Mala škola društvenog poduzetništva

 

„Udruge koje su se odlučile za rad na unaprjeđenju bilo kojeg vida života lokalne zajednice, često nailaze na velike izazove vezane uz održivost. U poslovanju bivaju uspješne isključivo zbog ogromnog entuzijazma rukovodećih osoba, njihove stručnosti i znanja iz područja djelovanja udruge i naravno zbog znanja potrebnog za osiguravanje financijskih sredstava van proračuna lokalne zajednice. Najbolji načini za to su obavljanje gospodarske djelatnosti i EU fondovi.“

„Financijska sredstva ostvarena obavljanjem gospodarske djelatnosti iskoristiti za provođenje aktivnosti koje rješavaju problematiku lokalne zajednice je moguće samo ukoliko se u isto uključe građani.  Građani će sigurno dati najbolje inpute  potrebne za bolje razumijevanje stvarnih i prioritetnih potreba lokalne zajednice.“  

„Registriranjem udruga dobiva svoj pravni identitet, a postavljanjem realne vizije i misije udruga dobiva svoju osobnost. Bez osobnosti se teško može ostvariti bilo kakav uspjeh, a vrijednost osobnosti je još i veća kod društvenog poduzetništva.“    

„Copy/paste se sve više koristi u različitim segmentima pa tako čak i u strateškom planiranju budućnosti poduzeća, lokalnih zajednica, udruga. To je apsolutno loš pristup koji najčešće vodi do strateški nerealnih investicija i neefikasnog djelovanja. Nitko nema istu gospodarsku polazišnu osnovu, ista znanja, potrebe i želje pa je copy/paste tuđih strateških odrednica sulud potez. Vizija i misija su prikaz osobnosti organizacije i trebaju biti odraz realnog stanja i želja.“

„Poslovno planiranje uvelike može otkloniti rizike kojih se bojite ili vam pokazati da ste nerealno uvjereni u poslovni uspjeh. U svakom slučaju će vam oduzeti malo vremena, ali i sačuvati puno živaca, a moguće i financijskih sredstava.“

„Ozbiljnost organizacije se očituje kroz njezin strateški plan rada.“

„Strateški management nije rezerviran samo za poduzeća, njega kao osnovu za analizu okoline trebaju i udruge, a posebno one koje imaju registriranu gospodarsku djelatnost.“

„Strategija razvoja udruge nema smisla ukoliko se neće implementirati u djelovanje udruge. Također, treba imati na umu da je potrebno znati i evaluirati uspješnost njezine implementacije kao i korigirati eventualna odstupanja.“

„Kod SWOT analize puno puta je najveći problem biti iskren i priznati vlastite slabosti. Od uljepšavanja trenutne situacije u udruzi sigurno ne može nastati uspješna budućnost.“

„Izrada strateškog dokumenta je ujedno i idealna prilika da se u potpunosti upoznate sa stvarnim potencijalom udruge i mogućnostima za uspjeh. Ne promišljati o sustavu djelovanja puno puta znači neutemeljeno idealiziranje udruge i postavljanje preteških ciljeva i nerealnih očekivanja.“

„Biti u upravljačkom tijelu udruge je velika čast, ali ujedno i velika odgovornost i stoga ta funkcija ne bi trebala biti samo na papiru. Ukoliko se radi samo o fiktivnoj ulozi onda puno puta prestaje biti i čast jer takve udruge uglavnom ne posluju dobro zbog nedostatka kadra koji bi s njima kvalitetno upravljao.“

„Često predsjednici udruga „nasljeđuju“ upravni odbor i onda se bore s njime i prilagođavaju mu se. Problem je to koji nastaje jer se kao upravljačka struktura u udrugama najčešće postavljaju prijatelji, znanci, istaknute osobe u zajednici. Ništa od navedenoga nije problem ukoliko su svi oni kompetentni za date pozicije, imaju volje raditi, učiti i razvijati udrugu, živjeti s udrugom. U slučaju „naslijeđenoga“ neodgovarajućeg upravnog odbora predsjednik bi trebao pokrenuti izmjenu njegovih članova. Ukoliko upravni odbor ne razumije udrugu i nije zainteresiran za njezin rad, predsjednik će imati jako tešku ulogu i sigurno neće uspijevati voditi udrugu onako kako bi trebao.“

„Financijski pokazatelji udruga su javni i vidljivi u sklopu Registra neprofitnih organizacija u kojemu je moguće pogledati sve izvještaje koje je udruga predala u FINA poslovnicu.“

„Nažalost, još uvijek se kod velikog broja udruga veća važnost pridaje planiranju materijalnih resursa, premda bi naglasak trebao biti na ljudima koji oživotvoruju te materijalne resurse. Postaviti kompetentne osobe na odgovarajuće pozicije i zadržati ih motiviranima i zadovoljnima je imperativ za uspješno poslovanje udruge.“

„Za planiranje ljudskih resursa udruge potrebno je razmotriti kratkoročne i srednjoročne ciljeve vaše udruge koji su obično sastavni dio plana rada/akcijskog plana djelovanja udruge. Prije pronalaska odgovarajućih ljudi potrebno je odrediti raspon i nadležnost funkcija/radnih/volonterskih mjesta. Nakon toga je potrebno izraditi opis funkcije/radnog mjesta/volonterske pozicije koji moraju sadržavati očekivane rezultate koji se daju izmjeriti, kao i popis zadataka.“

„Nije dovoljno jednom godišnje, kako se uglavnom još uvijek u većini udruga radi, na godišnjoj izvještajnoj sjednici Skupštine dijeliti informacije o radu udruge. Te informacije moraju imati svoj neometan i kroz godinu svakodnevan kontinuirani protok među upravljačkom strukturom. A ostvarenja udruge moraju svakodnevno biti dostupna članovima udruge i volonterima.“

"Ima slučajeva gdje predsjednici udruga na profilu udruge objavljuju svoje privatne i obiteljske događaje, kupovine privatne sportske opreme, razne treninge, oglase o prodaji privatnih predmeta i slično. To je velika doza neprofesionalizma i neozbiljnosti i sigurno odbija ne samo postojeće članove, nego zasigurno i buduće, ali i potencijalne kupce ukoliko udruga ima gospodarsku djelatnost. Za korištenje društvenih mreža udruga treba imati razrađenu strategiju koja će definirati „ton“ izražavanja (prijateljski sa „Ti“ ili poslovni sa „Vi“), vrijeme objava (za vrijeme radnog vremena ili u bilo koje doba dana i noći), razine vijesti koje će se objavljivati (npr. samo najave aktivnosti, vijesti o održanim aktivnostima ili  i izvještaje o radu i obavijesti namijenjene isključivo članovima), kvalitetu i sadržaj fotografija koje se objavljuju i slično.“

„Marketing – nažalost još uvijek neprihvaćen pojam u većini udruga. Najčešći razlog za to je nepostojanje stručnog kadra za poznavanje njegove uloge u poslovanju udruge i nepostojanje osoba osposobljenih za njegovu implementaciju.“

„Za uspješnu implementaciju marketinga potrebno je imati dobro definiranu marketinšku strategiju koja usklađuje ciljeve udruge s osnovnim elementima marketinškog miksa te ih zatim povezuje s ciljnim tržišnim segmentima i  raspoloživim resursima udruge.“

„Društveno poduzetništvo u RH nije regulirano posebnim zakonom, već je sastavnica različitih zakona. Od presudne važnosti je da udruge koje se bave društvenim poduzetništvom budu upoznate s njima kao i Nacionalnom strategijom za razvoj društvenog poduzetništva.“

„Gospodarska djelatnost je za udrugu isplativa onoliko koliko je udruga ozbiljno ušla u njezinu realizaciju. Prelazak na poduzetničku orijentaciju je budućnost udruga u RH i dobar temelj za stvaranje boljih uvjeta za njihovo djelovanje, razvoj civilnoga društva, a u konačnici i gospodarstva.“

„Malo se priča o društvenom poduzetništvu što je zasigurno i jedan od uzroka male stope nastanka novih društvenih poduzeća. Svaki primjer dobre prakse može biti pokretač neke nove lijepe poslovne priče.“

„Nitko se ne rađa kao poduzetnik i danas uz sve moguće edukacije i savjetovanja koja stoje na raspolaganju budućim i postojećim poduzetnicima biti poduzetnik je zasigurno moguće svima koji to uistinu žele. Ono što čini sličnima sve uspješne poduzetnike su neke vještine i osobine. Te vještine također ne moraju biti urođene već se mogu dobro istrenirati i kontrolirati.“

 

Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice 

 

Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".

Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.

Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina

Partner: CLIP Našice

Suradnik: Općina Donja Motičina

Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK

Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine

 

"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."