XXI. LEKCIJA – Nacionalna strategija za razvoj društvenog poduzetništva

ZAKONODAVNI OKVIR ZA RAZVOJ DRUŠTVENOG PODUZETNIŠTVA U RH

Društveno poduzetništvo u Republici Hrvatskoj nije regulirano posebnim zakonom, već je sastavnica  različitih zakona i strategija:

  • Zakonu o udrugama
  • Zakonu o zadrugama
  • Zakonu o zakladama i fundacijama
  • Zakonu o ustanovama
  • Zakonu o trgovačkim društvima
  • Strategija razvoja društvenog poduzetništva u RH za razdoblje 2015-2020.

Navedeni dokumenti, nažalost nisu jedinstveni u pogledu pojma koji upotrebljavaju za označavanje ovog vida poduzetničke djelatnosti. Zbog toga postoji heterogenost pojmova: društveno, socijalno ili neprofitno poduzetništvo, socijalna ekonomija i poduzetništvo u službi zajednice.

 

MOGUĆI PRAVNI OBLICI DJELOVANJA DRUŠTVENIH PODUZEĆA

  • Trgovačka društva
  • Društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.)
  • Dioničko društvo (d.d.)
  • Zadruga (najčešći oblik u RH)
  • Obrt
  • Udruga
  • Zaštitna radionica i radni centar

 

NACIONALNA STRATEGIJA ZA RAZVOJ DRUŠTVENOG PODUZETNIŠTVA

Trenutno aktualna strategija je ona za razdoblje 2015.-2020. i definira ciljeve i aktivnosti potrebne za stvaranje pravnog, financijskog i institucionalnog okvira za razvoj društvenog poduzetništva u RH.

Cilj strategije je stvoriti poticajno okruženje za razvoj društvenog poduzetništva u RH, stvoriti zakonodavne i fiskalne okvire, definirati kriterije i instrumente za prepoznavanje, praćenje i razvoj društvenih poduzetnika. Na temelju nje kreiraju se izobrazbe za prepoznavanje važnosti društvenog poduzetništva kao bitne komponente gospodarskog razvoja kao i financijske i tehničke pomoći nositeljima društvenog poduzetništva.

Europska unija je prepoznala značaj društvenog poduzetništva u prevladavanju socijalnih i ekonomskih problema. Društveno poduzetništvo u skladu je i sa Strategijom Europa 2020 i usko vezano uz prioritet koji se odnosi na uključiv rast.  Prema njoj, a zbog svojih društvenih ciljeva, društveni poduzetnik je najbolji saveznik tijelima državne vlasti i lokalne samouprave u ostvarenju niza društvenih ciljeva. Zbog navedenog EU objavom natječaja kroz Europski socijalni fond potiče i podržava razvoj društvenog poduzetništva. To je prilika za one koji u RH uglavnom i jesu nositelji društvenog poduzetništva da unaprijede svoje poslovanje. Riječ je o udrugama i zadrugama kao temeljnim nositeljima društvenog poduzetništva u RH.

 

ZNAČAJ STRATEGIJE ZA DJELOVANJE UDRUGA

Strategija razvoja društvenog poduzetništva u RH donosi pregled temeljnih informacija vezanih uz društveno poduzetništvo. Prva dva poglavlja su prikaz povijesti i iskustva društvenog poduzetništva u Europi i RH. Treće poglavlje predstavlja osnovne i posebne ciljeve Strategije. Najvažniji dio su mjere i planirane aktivnosti. To je dio koji ujedno govori i što će od aktivnosti EU financirati kroz naredne natječaje. To je prikaz onoga na što bi se udruge trebale orijentirate kroz provedbu svojih aktivnosti.

 

 

„Društveno poduzetništvo u RH nije regulirano posebnim zakonom, već je sastavnica različitih zakona. Od presudne važnosti je da udruge koje se bave društvenim poduzetništvom budu upoznate s njima kao i Nacionalnom strategijom za razvoj društvenog poduzetništva.“

Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice 

 

Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".

Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.

Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina

Partner: CLIP Našice

Suradnik: Općina Donja Motičina

Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK

Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine

 

"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."