XXI. LEKCIJA – Nacionalna strategija za razvoj društvenog poduzetništva

ZAKONODAVNI OKVIR ZA RAZVOJ DRUŠTVENOG PODUZETNIŠTVA U RH
Društveno poduzetništvo u Republici Hrvatskoj nije regulirano posebnim zakonom, već je sastavnica različitih zakona i strategija:
- Zakonu o udrugama
- Zakonu o zadrugama
- Zakonu o zakladama i fundacijama
- Zakonu o ustanovama
- Zakonu o trgovačkim društvima
- Strategija razvoja društvenog poduzetništva u RH za razdoblje 2015-2020.
Navedeni dokumenti, nažalost nisu jedinstveni u pogledu pojma koji upotrebljavaju za označavanje ovog vida poduzetničke djelatnosti. Zbog toga postoji heterogenost pojmova: društveno, socijalno ili neprofitno poduzetništvo, socijalna ekonomija i poduzetništvo u službi zajednice.
MOGUĆI PRAVNI OBLICI DJELOVANJA DRUŠTVENIH PODUZEĆA
- Trgovačka društva
- Društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.)
- Dioničko društvo (d.d.)
- Zadruga (najčešći oblik u RH)
- Obrt
- Udruga
- Zaštitna radionica i radni centar
NACIONALNA STRATEGIJA ZA RAZVOJ DRUŠTVENOG PODUZETNIŠTVA
Trenutno aktualna strategija je ona za razdoblje 2015.-2020. i definira ciljeve i aktivnosti potrebne za stvaranje pravnog, financijskog i institucionalnog okvira za razvoj društvenog poduzetništva u RH.
Cilj strategije je stvoriti poticajno okruženje za razvoj društvenog poduzetništva u RH, stvoriti zakonodavne i fiskalne okvire, definirati kriterije i instrumente za prepoznavanje, praćenje i razvoj društvenih poduzetnika. Na temelju nje kreiraju se izobrazbe za prepoznavanje važnosti društvenog poduzetništva kao bitne komponente gospodarskog razvoja kao i financijske i tehničke pomoći nositeljima društvenog poduzetništva.
Europska unija je prepoznala značaj društvenog poduzetništva u prevladavanju socijalnih i ekonomskih problema. Društveno poduzetništvo u skladu je i sa Strategijom Europa 2020 i usko vezano uz prioritet koji se odnosi na uključiv rast. Prema njoj, a zbog svojih društvenih ciljeva, društveni poduzetnik je najbolji saveznik tijelima državne vlasti i lokalne samouprave u ostvarenju niza društvenih ciljeva. Zbog navedenog EU objavom natječaja kroz Europski socijalni fond potiče i podržava razvoj društvenog poduzetništva. To je prilika za one koji u RH uglavnom i jesu nositelji društvenog poduzetništva da unaprijede svoje poslovanje. Riječ je o udrugama i zadrugama kao temeljnim nositeljima društvenog poduzetništva u RH.
ZNAČAJ STRATEGIJE ZA DJELOVANJE UDRUGA
Strategija razvoja društvenog poduzetništva u RH donosi pregled temeljnih informacija vezanih uz društveno poduzetništvo. Prva dva poglavlja su prikaz povijesti i iskustva društvenog poduzetništva u Europi i RH. Treće poglavlje predstavlja osnovne i posebne ciljeve Strategije. Najvažniji dio su mjere i planirane aktivnosti. To je dio koji ujedno govori i što će od aktivnosti EU financirati kroz naredne natječaje. To je prikaz onoga na što bi se udruge trebale orijentirate kroz provedbu svojih aktivnosti.
„Društveno poduzetništvo u RH nije regulirano posebnim zakonom, već je sastavnica različitih zakona. Od presudne važnosti je da udruge koje se bave društvenim poduzetništvom budu upoznate s njima kao i Nacionalnom strategijom za razvoj društvenog poduzetništva.“
Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice
Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".
Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.
Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina
Partner: CLIP Našice
Suradnik: Općina Donja Motičina
Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK
Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine
"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."