XX. LEKCIJA - Marketinški miks udruge

Sve aktivnosti koje su potrebne u kreiranju uspješnog proizvoda/usluge jedne udruge s gospodarskom djelatnošću su zasigurno dio marketinga. Marketing se bazira na razmjeni dobara koja se odvija na tržištu između najmanje dvije strane, ponuđača i potrošača/korisnika. Za uspješnu implementaciju marketinga potrebno je imati dobro definiranu marketinšku strategiju koja usklađuje ciljeve udruge s osnovnim elementima marketinškog miksa te ih zatim povezuje s ciljnim tržišnim segmentima i  raspoloživim resursima udruge.

 

ELEMENTI MARKETINŠKOG MIKSA

 

  • PROIZVOD/USLUGA

Proizvod/usluga je ono što udruga nudi svojim korisnicima. Ti proizvodi/usluge razvijaju se s ciljem realizacije misije ili svrhe postojanja udruge i usmjereni su na postizanje društvene dobrobiti. Udruga koja ima gospodarsku djelatnost će putem svojih proizvoda ostvariti prihode koje će koristiti za daljnji rad i unaprjeđenje života svoje zajednice. 

Kako bi proizvod bio kvalitetan udruga mora poznavati potrebe svoje zajednice, ali isto tako, kao i bilo koja uspješna tvrtka mora poznavati postupak proizvodnje i imati kompetentne osobe zadužene za proizvodnju ili pružanje usluge.

Životni ciklus proizvoda/usluge:

  • faza uvođenja  -  predstavljanje proizvoda/usluge na tržištu
  • faza rasta - započinje kada razina prodaje dođe do točke u kojoj proizvod/usluga ostvaruje dobit
  • faza zrelosti - razdoblje kada rast prodaje usporava
  • faza opadanja – započinje s padom prodaje proizvoda/usluge

Faza zrelosti je vrijeme kada udruga treba razmišljati o unapređenju proizvoda/usluge, a faza opadanja je vrijeme kada zasigurno mora djelovati po tom pitanju.  

 

  • CIJENA

Cijena je vrijednost koju kupac plaća za određeni proizvod/uslugu. Kod neprofitnih organizacija cijena je jako vezana uz psihološku korist i percipirani društveni položaj te se cijena uglavnom definira u skladu sa interesima dionika. Zbog toga udruge uglavnom i unatoč provođenju gospodarske djelatnosti imaju financijskih problema jer postavljaju nerealne cijene svojih proizvoda/usluga. Veoma je bitno da cijena bude realno i stručno postavljena i da u nju bude uključena svaka sastavnice njezine proizvodnje, prodaje i distribucije. Udruge se uglavnom financiraju kroz provedbu projekta koje financiraju lokalne, regionalne vlasti, EU fondovi. Prilikom prodaje proizvoda/usluga proizvedenih sredstvima npr. iz EU projekta treba voditi računa o tržišnoj cijeni. Česta greška je prodaja proizvoda/usluge ispod njegove tržišne cijene. U situaciji kada se npr. sirovine za proizvodnju proizvoda mogu kupiti  bespovratnim sredstvima, poput sredstava EU fondova, udrugama se nažalost čini ispravnim da se taj proizvod prodaje po nižoj cijeni kako bi se uspješno prodavao. To nije dobro iz nekoliko razloga kao npr. stvaranja nepoštene tržišne prednosti do toga da se će se po isteku tog bespovratnog financiranja udruga zasigurno morati podići cijenu proizvoda/usluge što potrošači vjerojatno neće dobro prihvatiti. Također, treba voditi računa da odnos kvalitete i cijene proizvoda/usluga bude što viši kako bi rad udruge bio prepoznat kao kvalitetan.         

  Cijenu proizvoda/usluge najčešće se određuje uzimajući u obzir:

  • vrijednost za kupca + dostupnost na tržištu + ciljevi poslovanja udruge
  • trošak + marža
  • prema potražnji                 

 

  • PROMOCIJA

Ključan element koji osigurava vidljivost udruge, ali i prepoznatljivost njezinih proizvoda/usluga. Udruga može imati kvalitetne i korisne programe, proizvode/usluge no ukoliko ne ulaže u promotivne aktivnosti teško da će ciljana skupina znati za njih. Ulogu prenošenja marketinške poruke od udruge do kupca/korisnika putem određenog komunikacijskog kanala ima upravo promocija. Promotivne aktivnosti udruge mogu biti oglašavanje, osobna prodaja, razvoj odnosa s javnošću i publicitet te sponzorstva.

 

  • PRODAJA

Prodaja je element marketinškog miksa udruge, koji se uglavnom promatra u kontekstu frekventnosti i dostupnosti područja na kojima udruga provodi svoje djelatnosti, organizira aktivnosti. Prije je lokacija bila ograničavajuća odrednica u prodaji proizvoda/usluga udruge, no međutim, danas se udruge mogu orijentirati na puno šire područje, praktički globalno , zahvaljujući Internet prodaji i zahvaljujući mogućnosti da se sve više usluga (predavanja, savjetovanja..) može pružati on- line.

Tradicionalni model marketinškog miksa koji smo sada opisali je osmišljen u doba kada su poduzeća/udruge prodavala uglavnom proizvode, a ne usluge. Marketing proizvoda i marketing usluga se razlikuju te zbog svoje kompleksnosti marketinga usluga dodana su tri elementa marketinškom miksu:

  • ljudi
  • fizički dokazi
  • procesi

 

  • LJUDI

Bitan dio marketinškog miksa čine ljudski resursi udruge – zaposlenici/volonteri.  Njihova kompetentnost i motiviranost za prodaju proizvoda/usluga, ali i samu provedbu aktivnosti udruge od ključne je važnosti za uspješno djelovanje udruge. Zbog navedenog oni moraju znati koje su njihove odgovornosti, obveze, ali i koja su njihova prava. Navedeno smo obrađivali u lekcijama XV. LEKCIJA - Upravljanje resursima udruge i XVI. LEKCIJA - Popunjavanje upravljačkih funkcija, odabir zaposlenika i volontera. Cjeloživotno obrazovanje svojih ljudskih potencijala  je imperativ udruge. Također, zadovoljni zaposlenici/volonteri najbolji su promotori udruge te ključ prodaje proizvoda/usluge.

Pažnju je potrebno usmjeriti i na svoje korisnike usluga te znati njihove potrebe i želje.

 

  • FIZIČKI DOKAZI

Kupac će se puno lakše odlučiti prilikom odabira proizvoda, nego kod odabira usluge. Proizvod mu je opipljiv i lako o njemu kreira svoje mišljenje. Kod kupovine usluge kupcima je potrebno dodatno ohrabrenje, dodatni dokazi kvalitete, isplativosti. Zbog toga kupci prije kupovine usluge traže savjete, dokaze o kvaliteti. Veliku ulogu ovdje imaju vaše objave na društvenim mrežama, web stranici udruge, promotivne objave. Sve su to aktivnosti koje udruga mora imati ukoliko uspješno želi prodavati svoje usluge.

 

  • PROCESI

Briga o kupcima je veoma bitna i o njoj se treba razmišljati još prilikom kreiranja usluge. Procesi su ti koji će određivati odnos prema kupcu, od samog kreiranje usluge pa sve do njezine isporuke. Procesi su zbir aktivnosti koje je potrebno provesti kako bi se zadovoljile želje, potrebe i očekivanja kupaca.

 

Bitan element za provedbu marketinškog miksa je POLITIKA UDRUGE

Rad udruge treba biti transparentan i jasan javnosti. Za navedeno udruga mora imati dobro posloženu upravljačku strukturu koja će raditi na formiranju politike udruge koja predstavlja smjernice u poslovanju udruge. U politici udruge definira se misija, vizija i ciljevi na strateškoj i dugoročnoj razini. Uloga ljudskih resursa je ovdje od presudne važnosti jer su ljudi ti koji će poduzimati potrebne radnje ciljno usmjerene na realizaciju misije, etično ponašanje i razumijevanje vlastite uloge i odgovornosti.

 

Za uspješnu implementaciju marketinga potrebno je imati dobro definiranu marketinšku strategiju koja usklađuje ciljeve udruge s osnovnim elementima marketinškog miksa te ih zatim povezuje s ciljnim tržišnim segmentima i  raspoloživim resursima udruge.“

Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice 

 

Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".

Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.

Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina

Partner: CLIP Našice

Suradnik: Općina Donja Motičina

Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK

Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine

 

"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."