XVIII. LEKCIJA - Vidljivost udruge i društvene mreže

Vrijeme globalizacije od udruga zahtjeva prilagodbu poslovanja i vidljivost na internetu. Prvi način na koji će netko potražiti vašu udrugu je upravo putem interneta. Ukoliko udruga tamo nije vidljiva, ona kao da ni ne postoji. Za stjecanje novih članova, za obavljanje gospodarske djelatnosti, informiranje javnosti i vlastitog članstva o radu i aktivnostima udruga bi trebala posjedovati svoju aktivnu web stranicu. Ta stranica treba biti izvor svježih informacija i omogućiti brzi uvid u rad udruge. Cijene izrade web stranica više nisu toliko visoke i svaka udruga bi trebala uložiti u njezinu izradu i održavanje. Ranije smo spominjali da bi u udruzi trebala postojati osoba koja će biti zadužena za vidljivost udruge na internetu (web stranica, društvene mreže). Kod udruga koje se bave društvenim poduzetništvom i imaju gospodarsku djelatnost uloga interneta je presudna jer je to način komunikacije s kupcima.

Alati koje koristimo na internetu, poput društvenih mreža, ne samo da omogućavaju širenje informacija, već udruzi omogućavaju povratnu informaciju o kvaliteti rada udruge, aktivnostima, zainteresiranosti javnosti za rad udruge, te u konačnici inpute za daljnji rad i njegovo unaprjeđenje.  

Izrada profila/stranice na društvenim mrežama je besplatna, za razliku od web stranice, te bi njih zasigurno trebale koristiti sve udruge. Pomaknule su se i dobne granice korisnika društvenih mreža, tako da se više ne može pričati ni kako udruge sa starijim članovima nemaju potrebu za aktivnošću na društvenim mrežama. Potrebno je izraditi profil udruge, postaviti osnovne informacije i onda biti ažuran i aktivan te objavljivati sve relevantne informacije za rad udruge i obavještavati svoje aktualne i potencijalne članove, kupce o aktivnostima/proizvodima/uslugama udruge. Ne treba pretjerivati s brojem društvenih mreža, ukoliko neke uistinu nisu relevantne za rad udruge. Također, treba se odlučiti za društvene mreže u skladu s vremenom koje se može posvetiti za njihovo održavanje.

Društvene mreže su dobar alat za informiranje javnosti, na njima je jednostavno kreirati grupe i zajednice od određenog interesa kao fokus grupe potrebne za vlastita istraživanja, omogućavaju online sastanke, protok najnovijih vijesti, educiranje putem objavljivanja i dijeljenja sadržaja s korisnicima, a omogućavaju i prezentiranje proizvoda, usluga kojima se udruga bavi u sklopu svoje gospodarske djelatnosti. Danas je postalo normalno da prije nego nešto kupimo ili posjetimo nešto isto istražujemo na internetu, čitamo recenzije. Ukoliko na Facebook stranici navedenog predmeta/usluge/mjesta nailazimo na negativne komentare ili vidimo da profil nije ažuriran, teško da ćemo se odlučiti na kupovinu/posjetu. Postoje agencije koje pružaju uslugu kreiranja profila udruga na društvenim mrežama i njihovo održavanje. To ujedno govori i o učestalosti i važnosti prisutnosti udruge na društvenim mrežama. Puno puta upravljačka tijela udruga misle da je to bacanje novca i da to može svatko sam raditi, a onda često vidimo profile udruga koji se koriste za privatne objave pojedinih članova, administratora stranice, za samopromociju određenih članova. Ima slučajeva gdje predsjednici udruga sebe nazivaju udrugom i na profilima udruga objavljuju svoje privatne i obiteljske  događaje. To je velika doza neprofesionalizma i neozbiljnosti i sigurno odbija ne samo postojeće članove, nego zasigurno i buduće, ali i potencijalne kupce ukoliko udruga ima gospodarsku djelatnost. Za korištenje društvenih mreža udruga treba imati razrađenu strategiju koja će definirati „ton“ izražavanja (prijateljski sa „Ti“ ili poslovni sa „Vi“), vrijeme objava (za vrijeme radnog vremena ili u bilo koje doba noći), razine vijesti koje će se objavljivati (npr. samo najave aktivnosti, vijesti o održanim aktivnostima ili  i izvještaje o radu i obavijesti namijenjene isključivo članovima), kvalitetu i sadržaj fotografija koje se objavljuju i sl.. Također nije svaka društvena mreža pogodna za iste sadržaje, pa bi trebalo dobro razraditi koje razine informacija idu na koje društvene mreže. Kod određenih društvenih mreža veliku ulogu igra i vizualni identitet udruge pa je dobro i njega zaraditi i koristiti ga prilikom kreiranja objava, što je posebno karakteristično za Instagram. Prilikom svega navedenoga potrebno je voditi računa i o poštivanju uredbi GDPR-a i u skladu s njima objavljivati prihvatljive sadržaje.

Internet je svoju ulogu i važnost u radu udruga pokazao posebno u vrijeme pandemije COVID 19 kada se većina aktivnosti udruga morala usmjeriti baš na odvijanje putem interneta. Tada je isplivao širok spektar ne znanja o društvenim mrežama, kao i primjer učestalog korištenja # na profilima koji pod postavkama privatnostima nemaju uključenu opciju javnog sadržaja. Ti heštezi (##) su se pokazali kao čisto pomodarstvo koje nije ispunilo svoju informatičku svrhu, ali i kao pokazatelj da udruge trebaju imati osobe koja će se educirati o navedenom i koje će biti zadužene za vidljivost udruge na internetu.

"Ima slučajeva gdje predsjednici udruga na profilu udruge objavljuju svoje privatne i obiteljske događaje, kupovine privatne sportske opreme, razne treninge, oglase o prodaji privatnih predmeta i slično. To je velika doza neprofesionalizma i neozbiljnosti i sigurno odbija ne samo postojeće članove, nego zasigurno i buduće, ali i potencijalne kupce ukoliko udruga ima gospodarsku djelatnost. Za korištenje društvenih mreža udruga treba imati razrađenu strategiju koja će definirati „ton“ izražavanja (prijateljski sa „Ti“ ili poslovni sa „Vi“), vrijeme objava (za vrijeme radnog vremena ili u bilo koje doba dana i noći), razine vijesti koje će se objavljivati (npr. samo najave aktivnosti, vijesti o održanim aktivnostima ili  i izvještaje o radu i obavijesti namijenjene isključivo članovima), kvalitetu i sadržaj fotografija koje se objavljuju i slično.“

Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice 

 

Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".

Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.

Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina

Partner: CLIP Našice

Suradnik: Općina Donja Motičina

Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK

Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine

 

"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."