XV. LEKCIJA - Upravljanje resursima udruge

Upravljačka struktura udruge kao zadatak ima raspodjelu i korištenje resursa udruge kako bi ona uspjeha ostvariti svoju svrhu. Nažalost, još uvijek se kod velikog broja udruga veća važnost pridaje materijalnim resursima, premda bi naglasak trebao biti na ljudima koji oživotvoruju te materijalne resurse.
Koliko će uspješno biti upravljanje resursima ovisi o tome koliko je učinkovito planiranje i koliko je za to zainteresirana upravljačka struktura udruge. O navedenome smo pisali i kroz prethodne lekcije o izradi strateških dokumenata i formiranju adekvatne upravljačke strukture. Nije dovoljno da udruga ima izrađen strateški plan rada, već je potrebno pridržavati ga se i na temelju njega izrađivati akcijske planove rada te vršiti evaluaciju postignutoga. Kako su najvažniji resurs udruge ljudi, slijedi da ukoliko udruga želi biti uspješna, mora u svoj rad uključiti odgovarajuće ljude (zaposlenike, volontere) na odgovarajuće pozicije, postaviti jasna očekivanja od njih (mjerenje učinkovitosti), stvoriti pozitivnu radnu atmosferu i odrediti sustav nagrađivanja.
PLANIRANJE RESURSA UDRUGE
Ako udruga ne zna gdje ide, neće nigdje niti stići. Nakon izrađene strategije udruga mora izraditi plan djelovanja za konkretnu godinu/aktivnost iz kojega mora biti vidljivo što udruga planira ostvariti. Strategije su satkane od ciljeva, a planovi trebaju imati naglasak na output. Ta postignuća moraju biti mjerljiva jer u suprotnome ljudi neće znati što se od njih očekuje, kao što se neće znati je li planirano uistinu i ostvareno.
Postavljene zadatke je potrebno delegirati, a plan rada mora biti raščlanjen tako da svaki njegov dio bude dodijeljen kompetentnoj osobi. Ostvarenja svakog pojedinog dijela moraju činiti zajedničku sliku i odražavati plan rada u cijelosti. Za sve navedeno potrebno su ljudi, kompetentni i motivirani ljudi, ljudi koji će razumjeti svrhu svoga rada. Svi uključeni u funkcioniranje udruge moraju znati što se od njih i od ostatka tima traži, zašto se traži te kada i na koji način se očekuje ostvarenje navedenoga.
Predsjednik udruge trebao biti zadužen za nadzor ostvarenja udruge. Nadzor bi trebao vršiti analiziranjem postavljenih skupova radnji i s njima povezanim mjerilima za procjenu kvalitete rada. Na taj način udruga će stvoriti poluautomatsku provjeru ostvarenja plana u roku. Veoma je bitan i neometan protok informacija dostupan svima uključenim u ostvarenje plana (mail, cloud) što će omogućiti da svi budu upućeni u to što se događa i potpuno spremni doprinijeti napretku u ostvarenju plana. Dakle, odabir resursa će uvelike ovisiti o planu rada i njegovim očekivanim postignućima/outputima.
ZADOVOLJSTVO LJUDSKIH RESURSA (ZAPOSLENIH, VOLONTERA)
Uspješna provedba plana svakako će ovisiti o zadovoljstvu i motiviranosti ljudi (tima) uključenih u njegovu provedbu. Ovaj tim bi prvenstveno trebali činiti članovi upravnog odbora, zaposlenici i volonteri.
Motiviranost i zadovoljstvo ne ovise samo o ostvarenju postignuća i nagradama, već i o povratnoj informaciji, te o rješavanju eventualnih kriznih situacija. Ako se provodi plan koji se odnosi na određen projekt, predsjednik udruge mora isplanirati što će se događati nakon završetka provedbe tog projekta. Hoće li se tim morati raspustiti, zaposlenima prekinuti radni odnos, s volonterima prekinuti volonterske aktivnosti, mogu li se članovi tima preraspodijeliti na druge planove. To su situacije koje moraju biti dobro promišljene i iskomunicirane sa svima uključenim u provedbu bilo plana rada za određenu godinu ili plana rada za pojedini projekt. Ljudi nikada ne smiju biti dovedeni u situaciju da ne znaju što se od njih očekuje i što im se pruža.
U idućoj lekciji govorimo o popunjavanju upravljačkih funkcija, odabiru zaposlenika i volontera.
„Nažalost, još uvijek se kod velikog broja udruga veća važnost pridaje planiranju materijalnih resursa, premda bi naglasak trebao biti na ljudima koji oživotvoruju te materijalne resurse. Postaviti kompetentne osobe na odgovarajuće pozicije i zadržati ih motiviranima i zadovoljnima je imperativ za uspješno poslovanje udruge. “
Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice
Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".
Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.
Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina
Partner: CLIP Našice
Suradnik: Općina Donja Motičina
Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK
Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine
"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."