XIX. LEKCIJA - Marketing udruge i društvene mreže

Marketing je proces planiranja i provođenja stvaranja ideja, proizvoda i usluga, određivanja njihovih cijena, promocije i distribucije kako bi se obavila razmjena koja zadovoljava ciljeve pojedinaca i organizacija. (AMA)

„S obzirom da neprofitne organizacije imaju važnu ulogu u osiguranju društvenih ciljeva i svojim djelovanjem žele osigurati visoku razinu kvalitete i zadovoljstva ciljnih skupina društva, primjena marketinga u neprofitnim organizacijama usmjerena je na razmjenu društvene dobrobiti.“ (Miller, 2010).

 

Marketing u udrugama, neovisno radi li se o onim neprofitnim ili onima koje imaju i gospodarsku djelatnost je nažalost još uvijek neprihvaćen pojam u većini njih. Najčešći razlog za to je nepostojanje stručnog kadra za poznavanje njegove važnosti u poslovanju te neznanja o njegovoj implementaciji. Glavni problem nepostojanja marketinga u onim udrugama koje strateški planiraju svoje djelovanje je financijske prirode - financiranje marketinških aktivnosti.

Priroda poslovanja udruga imperativ postavlja na privlačenje šire javnosti i izgradnju lojalnosti, odnosno povoljnih odnosa. Na taj način udruge osiguravaju i donacije, privlače volontere, ali i prodaju svoje proizvode/usluge. Glavni cilj društvenih mreža je dijeljenje sadržaja među korisnicima, putem čega dolazi do informiranja javnosti o postojanju udruge, njezinim ciljevima, misiji, viziji, aktivnostima, proizvodima/uslugama. Zbog svega navedenog kao i činjenice da su društvene mreže besplatne one postaju glavni izvor vidljivosti udruga. Zbog toga je kod udruga upravo najrazvijeniji marketing na društvenim mrežama, no treba voditi računa da ga se implementira i u kombinaciji s tradicionalnim marketinškim instrumentima.

Marketing je neizostavni dio djelovanja jedne udruge, pogotovo one koja se bavi društvenim poduzetništvom. U prethodnim lekcijama smo pisali o važnosti strateškog planiranja djelovanja udruge, a u to planiranje se svakako ubraja i izrada marketinške strategije koja je potrebna za izradu smjernica i postavljanje održivih internet marketinških aktivnosti udruge. Te aktivnosti  se integriraju s ostalim marketinškim aktivnostima i podržavaju poslovne (gospodarska djelatnost) ciljeve udruge.

Marketing na društvenim mrežama danas je nezaobilazni oblik komunikacije većine uspješnih udruga koje se bave društvenim poduzetništvom. Kada udruga ima proizvod/uslugu koju prodaje mora je nekako i predstaviti tržištu. Za to je udruzi potreban marketing. Treba istaknuti da u suvremeno doba, kada bilo koji proizvod/usluga dospije na neko tržište, udruga postaje javna i upravo zbog navedenog, čak i bez angažmana udruge na društvenim mrežama, često se dio njezine ponude nađe na njima, u objavama i komentarima korisnika tog proizvoda/usluge. U tom se smislu iskazuje da društvene mreže služe razvoju svjesnosti šire publike o postojanju i obilježjima nekog proizvoda/usluge, neovisno da li je riječ o profitnoj ili neprofitnoj organizaciji.

Prednosti marketinga na društvenim mrežama:

  • Komentiranje proizvoda/usluge  

iskustva korisnika pozitivno utječu na ostale dionike

  • Povratna informacija

         komunikacija između udruge i korisnika i potencijalnih korisnika 

  • Niski troškovi

         profili na društvenim mrežama su besplatni, a  troškovi oglašavanja vrlo niski

  • Povećanje prepoznatljivosti proizvoda/usluge i udruge
  • Povećanje prometa na vlastitoj web stranici i jačanje e-trgovine

 

Marketing na društvenim mrežama se mora konstantno unaprjeđivati:

  • ZNATI SLUŠATI – proučiti sadržaje koje objavljuje ciljni tržišni segment i prepoznati što oni trebaju i žele
  • OBRATITI POZORNOST – revidirati strategiju kako bi povećala šanse za uspjeh
  • STVARATI KVALITETU – raditi na kvalitetnom i ažurnom komuniciranju s korisnicima  - nije bitan broj korisnika nego kvaliteta odnosa s njima
  • BITI STRPLJIV – osigurati potrebno vrijeme i osobu zaduženu za rad na društvenim mrežama 
  • BITI ZANIMLJIV – objava zanimljivog i kvalitetnog sadržaja dovesti će do podjele tog sadržaja, što maksimizira prisutnost objava
  • BITI PRISTUPAČNI – dostupnost za korisnike i njihove upite

Više o marketingu u narednim lekcijama.

 

Marketing – nažalost još uvijek neprihvaćen pojam u većini udruga. Najčešći razlog za to je nepostojanje stručnog kadra za poznavanje njegove uloge u poslovanju udruge i nepostojanje osoba osposobljenih za njegovu implementaciju.

Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice 

 

Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".

Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.

Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina

Partner: CLIP Našice

Suradnik: Općina Donja Motičina

Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK

Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine

 

"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."