XIII. LEKCIJA - Udruga – organizacija koja se konstantno razvija

Nakon uvođenja promjena potrebnih za zdravo djelovanje udruge potrebno je postaviti ravnotežu između produktivnosti udruge (ono kako je vidi upravljačka struktura) i djelotvornosti udruge (ono kako je vide članovi i javnost).
Ovdje je uloga predsjednika nezamjenjiva. On/ona moraju utjecati na ostalu upravljačku strukturu primjerom vlastitog neprestanog učenja u područjima strateškog upravljanja. Efikasna upravljačka struktura odraz je dobrih menadžerskih vještina predsjednika udruge.
UPRAVNI ODBOR UDRUGE
Često predsjednici udruga „nasljeđuju“ upravni odbor i onda se bore s njime i prilagođavaju mu se. Problem je to koji nastaje jer se kao upravljačka struktura u udrugama najčešće postavljaju prijatelji, znanci, istaknute osobe u zajednici. Ništa od navedenoga nije problem ukoliko su svi oni kompetentni za date pozicije, imaju volje raditi, učiti i razvijati udrugu, živjeti sa udrugom. U slučaju „naslijeđenoga“ neodgovarajućeg upravnog odbora predsjednik bi trebao pokrenuti izmjenu njegovih članova. Ukoliko upravni odbor ne razumije udrugu i nije zainteresiran za njezin rad, predsjednik će imati jako tešku ulogu i sigurno neće uspijevati voditi udrugu onako kako bi trebao. Nažalost, još uvijek se civilno društvo i njegove organizacije slabo cijene i općenito slabo razumiju, pa se tako često uspjeh udruga mjeri brojem članova, a ne postignućem i radom udruga za opće dobro i razvoj civilnoga društva. Kako se udruge uglavnom financiraju sredstvima iz lokalnih proračuna, kao dokaz uspješnosti rada udruge bi se trebalo gledati i koliko koja udruga uzima iz toga proračuna. Udruge koje uspješno rade i unaprjeđuju svoje društvo, u svijetu već odavno svoje djelovanje baziraju na samostalnom stvaranju prihoda s kojima provode svoje aktivnosti i djelatnosti.
Upravni odbor onih udruga koje imaju gospodarsku djelatnost posebno mora biti dobro koordiniran od strane predsjednika, a i obrnuto. Također, potrebno je i imati i međusobno povjerenje. Činjenica je i da udruge nemaju potrebe za velikim upravnim odborima, nego da je zbog efikasnosti i donošenja odluka puno efikasnije imati nekoliko kompetentnih osoba koje će biti zadužene za praćenje i razvijanje određenih segmenata poslovanja udruge. Svaki član upravnog odbora bi za rad na svojem području trebao među članovima udruge odabrati kompetentne osobe koje će ili kao zaposlenici (ukoliko si to udruga može priuštiti) ili kao volonteri raditi na provedbi konkretnih aktivnosti.
ADMINISTRATIVNO POSLOVANJE UDRUGE
Najčešće ga obavlja Tajnik udruge i to se podrazumijeva kao nešto odgovarajuće. Navedena funkcija bi trebala biti puno šira od prikupljanja pošte i računa, a opet puno uža od upravljanja udrugom. Naravno, udruge svojim statutom se odlučuju hoće li tu funkciju imati i koje zadatke će za nju propisati, no nažalost ta funkcija najčešće bude dodijeljena osobi za koju nije bilo mjesta u upravnom odboru i za koju se predviđa da će biti voljna pisati zapisnike sa sjednica Skupštine. U administrativno poslovanje ulazi sva komunikacija koju udruga odašilje van i ona koja izvana ulazi u udrugu. Zbog toga, tajnik treba biti dobra poveznica s upravnim odborom. Tajnik prikuplja pristigle novosti/informacije i upućuje upravnom odboru koji onda donosi potrebne odluke na temelju kojih tajnik može izrađivati i upućivati dopise/pozive, surađivati s knjigovođom. Tajnik ne bi trebao biti osoba kojemu će se reći „prati i prijavljuj natječaje da udruga skupi neke sredstva, traži donacije, izrađuj zapisnike.“ i sl... Ovu funkciju treba obavljati kompetentna, odgovorna i marljiva osoba, koja će pravovremeno reagirati na promjene i o svemu obavijestiti upravljačku strukturu. To treba biti osoba koja će ujedno svakodnevno biti i u kontaktu s članovima udruge i rješavati njihovu problematiku i prikupljati prijedloge. To je osoba koja može voditi računa i o provođenju aktivnosti vidljivosti udruge na društvenim mrežama. Ukoliko udruga nema navedenu funkciju tajnika, onda bi svakako tu ulogu trebao, u sklopu svojih zaduženja imati jedan član upravnog odbora.
Kada se ovako poslože uloge i na njih postave osobe koje žele i znaju raditi navedeno, te su spremne na neprestano učenje, onda se može razmišljati o napretku udruge i povećanju njezine uloge u razvoju zajednice i o društvenom poduzetništvu. Tada je formirana organizacija koja neprestano uči, a to su organizacije budućnosti. To je tada organizacija koje može imati i zaposlene jer je spremna da djeluju i na gospodarskom tržištu, zapošljava i razvija zajednicu. Tvrtke prilikom zapošljavanja itekako vode računa koga će zaposliti, tko će biti osobe na upravljačkim funkcijama, gledaju da te osobe budu kompetentne jer tvrtke same stvaraju svoje financije, pa im je bitno da tvrtka dobro i posluje. To je i budućnost udruga, stvaranje samoodrživosti, a to je moguće jedino kvalitetnim kadrom. Nakon kreiranja ovakve organizacije više neće biti bitan broj članova udruge, udruge neće morati ovisiti isključivo o sredstvima iz lokalnih proračuna, a aktivnosti će biti usmjerene isključivo na opće dobro, a ne na povremene aktivnosti organizirane za segmente članova.
„Često predsjednici udruga „nasljeđuju“ upravni odbor i onda se bore s njime i prilagođavaju mu se. Problem je to koji nastaje jer se kao upravljačka struktura u udrugama najčešće postavljaju prijatelji, znanci, istaknute osobe u zajednici. Ništa od navedenoga nije problem ukoliko su svi oni kompetentni za date pozicije, imaju volje raditi, učiti i razvijati udrugu, živjeti s udrugom. U slučaju „naslijeđenoga“ neodgovarajućeg upravnog odbora predsjednik bi trebao pokrenuti izmjenu njegovih članova. Ukoliko upravni odbor ne razumije udrugu i nije zainteresiran za njezin rad, predsjednik će imati jako tešku ulogu i sigurno neće uspijevati voditi udrugu onako kako bi trebao. “
Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice
Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".
Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.
Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina
Partner: CLIP Našice
Suradnik: Općina Donja Motičina
Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK
Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine
"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."