X. LEKCIJA - SWOT analiza
SWOT matrica je konceptualni okvir sistematične analize koja olakšava usporedbu vanjskih prilika i prijetnji s unutarnjim snagama i slabostima udruge.
Kod planiranja budućnosti udruge veoma je bitno znati odrediti strateške čimbenike koje će utjecati na njezino ostvarenje. Za navedeno potrebno je odraditi detaljnju analizu vanjskog okruženja u kojemu udruga djeluje, ali i unutarnjeg okruženja same udruge. Analize će biti osnova za formuliranje strategije razvoja udruge. Najjednostavnija metoda analize koju ćemo predstaviti kroz ovu lekciju je SWOT ANALIZA.
SWOT matrica
S - Strengths - snaga
W - Weaknesses - slabosti
O - Opportunities – prilike
T - Threats - prijetnje
Snage i slabosti – promatraju se s aspekta unutarnjeg okruženja
Za određivanje SNAGA udruge treba odrediti najjače čimbenike u udruzi:
Kod određivanja možete si pomoći sa slijedećim pitanjima:
- Postoje li postoje li neke karakteristike koje udrugu čine drugačijom od konkurencije (udruge sa istim ili sličnim djelatnostima, poduzeća sa sličnim ili istim proizvodom/uslugom?
- Zašto građani/članovi odabiru baš vašu udrugu i posjećuju baš vaše aktivnosti, a ne aktivnosti konkurencije?
- Ima li udruga neki specifični proizvod/uslugu koje je teško kopirati?
- Što udruga radi dobro?
- Posjeduje li udruga neke bitne resurse?
- Ima li udruga neki inovativan pristup/patent?
- Ima li udruga troškovne prednosti u odnosu na konkurenciju?
- Ima li udruga dobre odnose s javnošću/građanima/članovima/potrošačima?
Kod određivanja SLABOSTI najvažnije je biti iskren kod popisivanja slabih točki udruge. Možete si postaviti pitanja:
- Postoji li dobra administrativna podrška u udruzi i ima li udruga dobre ljudske kapacitete potrebne za obavljanje svojih djelatnosti?
- U čemu je konkurencija bolja od vaše udruge?
- Ima li konkurencija određeni tržišni segment?
- Što udruga radi loše i što može popraviti?
- Ima li udruga loš image u javnosti?
- Ima li udruga visoke troškove?
Prijetnje i prilike – promatraju se s aspekta vanjskog okruženja
Analiza vanjskog okruženja mora uključiti različite čimbenike koji mogu biti prilike ili prijetnje za udruge. U analizi vanjskog okruženja moraju se uzeti u obzir mnogi različiti čimbenici koje je moguće grupirati kao društvene, ekonomske, političko - pravne, tehnološke, ekološke i slično. Posebnu pozornost treba posvetiti kupcima, dobavljačima i naravno konkurenciji.
Određivanjem PRILIKA dajemo odgovor udruzi kako može nastaviti svoj rast na tržištu. Prilika za napredak ima puno, kao npr. neke promjene u društvu u lokalnoj sredini, građanske inicijative, promjena vladinih politika i slično.
Prilikom utvrđivanja prilika treba postaviti neka od sljedeća pitanja:
- Što su za udrugu zanimljive prilike na tržištu?
- Što društvo identificira kao građansku inicijativu?
- Što lokalna sredina vidi kao potrebu u zajednici?
- Može li udruga sa svojom gospodarskom djelatnošću ući na nova tržišta ili nove tržišne segmente?
Koliko god se trudili sve imati sistematično i raditi najbolje što može jedna udruga, treba imati na umu da opet postoje vanjski čimbenici – PRIJETNJE koji su izvan kontrole udruge, a opet mogu utjecati na njezino djelovanje. Te čimbenike nije moguće ukloniti, no potrebno ih je biti svjestan i imati plan za suočavanje sa njima u slučaju izvanrednih situacija.
Prilikom utvrđivanja prijetnji za udrugu možete si postaviti pitanja:
- Koje aktivnosti konkurencije potiskuju razvoj udruge?
- Postoje li promjene u potražnji potrošača za vašom gospodarskom djelatnošću, zbog kojih su potrebne druge karakteristike vašeg proizvoda/usluge?
- Što može ugrozoiti vašu udrugu da provodi gospodarsku djelatnost na tržištu?
- Postoji li mogući ulazak novih konkurenata?
- Povećava li se prodaja supstituta vašem proizvodu/usluzi?
- Može li doći do promjena zakonskih regulativa što bi štetilo udruzi?
Postupak izrade SWOT analize
SWOT analiza provodi se u slijedećim koracima:
- odabr tima koji će provoditi SWOT analizu. Analizu mogu raditi samo članovi, a moguće je prije njezine izrade anketirati fokus grupe i onda u izradu SWOT analize uključiti i odgovore ankete. Fokus grupe se mogu formirati prema segmentima: kupci, članovi, građani…
- voditelj tima za izradu SWOT analize i on ukratko objasni zadatak pri čemu mora naglasiti i da u ocjenama unutarnjeg i vanjskog okruženja treba biti realan, ne uveličavati svoje snage ili umanjivati slabosti.
- potom treba nacrtati SWOT matricu
- članovi tima se izjašnjavaju o unutarnjim performansama udruge: snagama i slabostima. Potom se prelazi na iznošenje vanjskih uvjeta poslovanja - mogućnostima i opasnostima koje pruža okolina.
- SWOT matrica se pregleda i po potrebi nadopuni novim idejama
- zatim se predlažu moguće strategije kako bi se maksimalno iskoristile postojeće snage za korištenje mogućnosti koje pruža okruženje
U slijedećoj lekicji nastavljamo sa SWOT analizom.
„Kod SWOT analize puno puta je najveći problem biti iskren i priznati vlastite slabosti. Od uljepšavanja trenutne situacije u udruzi sigurno ne može nastati uspješna budućnost.“
Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice
Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".
Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.
Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina
Partner: CLIP Našice
Suradnik: Općina Donja Motičina
Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK
Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine
"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."