X. LEKCIJA – Procjena prihoda
Najčešće pitanje koje si budući poduzetnik postavlja je isplati li se ulaziti u poduzetnički pothvat, a uz to kako izračunati profitabilnost u prvoj godini poslovanja. Zbog navedenog je potrebno izraditi proračun. Proračun je plan/procjena prihoda i troškova za određeno razdoblje u budućnosti. Kako bi proračun bio uravnotežen prihodi i rashodi moraju biti uravnoteženi. Najlakše je započeti s procjenom prodaje i prihoda, zatim treba prijeći na procjenu troškova za materijal, administraciju, proizvodnju, istraživanje, distribuciju itd. potrebnih za tu razinu prodaje.
Prihodi su svi iznosi/vrijednosti proizvoda/usluge koje ćete fakturirati vašim klijentima. U iznose prihoda unesite one planirane vrijednosti koje ćete fakturirati po mjesecima i po klijentima. Iznose unosite bez PDV-a jer on nije vaš, već prihod države. Kod unošenja navedenih iznosa razmislite u kojim mjesecima ostvarujete minimalnu, a u kojima maksimalnu razinu prihoda. Mjesečni iznos kada pomnožite s brojem očekivanih prodaja u jednom mjesecu dobiti ćete očekivani mjesečni prihod od prodaje kojeg kada pomnožite s 12 govori vam koliki je vaš očekivani godišnji prihod od prodaje.
„Ne planirati znači planirati neuspjeh.“
ODREĐIVANJE CIJENE PROIZVODA/USLUGE
Za ovaj posao potrebno je da formirate cijene vašeg proizvoda/usluga. Određivanje cijene proizvoda/usluga nikako nije trivijalan posao i potrebno je pristupiti mu ozbiljno i temeljito. Unatoč navedenom najčešća greška poduzetnika početnika je upravo preniska cijena proizvoda/usluge i to iz razloga jer na temelju cijene žele postići konkurentnost na tržištu. To nikako nije dobar put poslovanja.
Ovom lekcijom ćemo vam predstaviti način izračuna cijene proizvoda/usluga temeljenu na ukupnim troškovima. Za ovu metodu kod proizvodnje je jako bitno poznavati cijeli proces proizvodnje i isporuke proizvoda/usluge kako bi svaku stavku troška mogli uključiti u cijenu.
Ako krenete ovom logikom, sigurno ćete zapisati trošak materijala koji direktno sudjeluju u izgradnji proizvoda (sirovine za proizvodnju, materijali potrebni za obavljanje usluge), no to nije sve i svakako morate razmisliti i o ostalim troškovima.
U ostale troškove ulaze npr. i:
- najamnina prostora
- električna energija
- voda
- plin
- plaće radnika
- trošak dostave do kupaca
- trošak distribucije
- kreditna zaduženja
- trošak administracije i sl.
Vaš zadatak je da te ukupne troškove raspodijelite na svaki proizvedeni proizvod/pruženu uslugu.
Najjednostavniji način je zbrojiti sve troškove i podijeliti s brojem proizvedenih proizvoda/pruženih usluga. Tako ste dobili troškove po jedinici (TPJ) vašeg proizvoda/usluge na koju još dodajete maržu, koju sami određujete.
MARŽA predstavlja prinos od ulaganja koji želite ostvariti. Može se izraziti u postotku, kao npr. ako proizvođač želi ostvariti 20 posto prinosa od ulaganja, marža će mu iznositi 20%.
Prodajna cijena (PC) = trošak po jedinici (TPJ) : (1-marža (m))
Navedeno promotrimo kroz primjer.
Za mjesečnu proizvodnju AB proizvoda (500 kom) troškovi su vam slijedeći:
- trošak sirovine: 3.890,00 kn
- najamnina prostora: 5.000,00 kn
- električna energija: 2.000,00 kn
- voda: 500,00 kn
- plin: 600,00 kn
- plaće radnika: 24.040,00 kn
- trošak distribucije: 1.000,00 kn
- trošak administracije: 500,00 kn
- trošak izrade naljepnica: 10.000,00 kn
- trošak ambalaže: 5.400,00 kn
UKUPNI TROŠAK: 52.930,00 kn
Trošak po jedinici (TPJ)= 52.930,00 kn : 500 komada =105,86 kn
ŽELJENA MARŽA 20%
PRODAJNA CIJENA (PC) = trošak po jedinici (TPJ) : (1- marža (m))
PRODAJNA CIJENA (PC) = 105,86 : (1-0,20) = 132,33 kn
NAPOMENA: Nikada ne nemojte kopirati cijene vaše konkurencije jer vas to može dovesti do financijskih problema. Ne znate koji troškovi se sve nalaze u cijeni vaše konkurencije. Vi recimo plaćate najam za prostor i imate dvije zaposlene osobe, a vaša konkurencija možda uopće nema trošak prostora jer ima prostor u vlastitom vlasništvu i zapošljava samo jednu osobu, pa je odmah i trošak plaće manji.
S određenom prodajnom cijenom možete krenuti popunjavati tablicu koja se nalazi pod 5. poglavljem poslovnog plana PROCJENA PRIHODA.
Ova procjena se odnosi na prvih godinu dana poslovanja.
Drugi parametar koji će vam trebati je Broj očekivanih prodaja u jednom mjesecu, a njega ćete odrediti na principu prosjeka:
(najbolji mjesec + najlošiji mjesec)/2.
„Ako neki proizvod oblikujete po vlastitom ukusu rezultati će biti izvanredni.“
Prijave za besplatno e-mail savjetovanje vezano uz razvoj vaše poslovne ideje i mentoriranje u izradi Poslovnog plana su moguće OVDJE.
NAPOMENA: Prijaviti se mogu i osobe koje su već u fazi izrade Poslovnog plana jer ćemo s njima odmah krenuti u mentoriranje. Svakako preporučamo praćenje web edukacije kao alat za eventualno revidiranje vaše poslovne ideje.