VIII. LEKCIJA – Struktura ulaganja
Ovom lekcijom ulazimo u opis elemenata financijskog dijela poslovnog plana. Lekcija za cilj ima prikazati strukturu ulaganja i financijske izvore potrebne za njihovo financiranje. Sve potrebne podatke za popunjavanje ovoga dijela poslovnog plana dobili ste prethodnim analizama i planiranjem koje smo spominjali u ovoj edukaciji. Dobra podloga za ovaj dio poslovnoga plana su i točne prikupljene ponude za ona sredstva koja planirate nabavljati.
SAVJET: Prikupljene ponude dostavite uz vaš poslovi plan.
U dijelu poslovnog plana koji se odnosi na Strukturu ulaganja osvrćete se na tehničko-tehnološki elemente ulaganja koje investitorima trebaju pružiti informaciju o samom tijeku poslovnog procesa. Taj proces vam mora biti poznat jer bez njega ne možete napraviti kalkulaciju i predvidjeti sredstva potrebna za rad. Poznavanje navedenoga je temelj za opis ulaganja – specifikaciju strukture ulaganja.
Prije navođenja financijskih podataka potrebno je dobro proučiti UPUTE koje se preuzimaju uz obrazac poslovnoga plana HZZ jer se u njima nalaze podatci o PRIHVATLJIVIM i NEPRIHVATLJIVIM troškovima (više o njima u narednim lekcijama).
NAPOMENA: U ovom poglavlju poslovnog plana unosite sva ulaganja, čak i ona koja se smatraju neprihvatljivim troškom, no označavate da ćete isto financirati vlastitim sredstvima. Neprihvatljive troškove ne unosite u Troškovnik (obvezni dio/dodatak poslovnog plana).
„Prepreke su one strašne stvari koje ugledaš u trenutku kada skineš oči sa svog cilja.“
Na temelju prethodnih točaka, u ovoj fazi poslovnog planiranja već imate viziju koliko vam sredstava treba za sastavnice koje unosite u zadanu tablicu:
1. Investicije u OSNOVNA SREDSTVA – dugotrajna imovina
- Ono što će vaša tvrtka upotrebljavati u razdoblju dužem od jedne godine, odnosi se na ulaganje u opremu i kupnju/uređenje poslovnog prostora.
- Oblici dugotrajne nematerijalne imovine su: koncesije, patenti, licence, software, zaštitni znakovi, goodwill i sl.). Osnovna materijalna sredstva su prirodna bogatstva su zemljišta i šume, te sredstva za rad. Sredstva za rad su građevinski objekti, postrojenja i oprema (strojevi, alati, pogonski, skladišni i uredski inventar, namještaj, transportna sredstva) te višegodišnji nasadi i osnovno stado.
- Trošak nabave materijalnih sredstava sastoji se od kupovne cijene, uvoznih pristojbi i carine, nepovratnog poreza na promet i svih troškova koji se mogu povezati s dovođenjem sredstva u radno stanje. Porez na dodanu vrijednost koji je po ulaznom računu dobavljača za osnovno sredstvo priznat kao pretporez ne čini dio nabavne vrijednosti osnovnog sredstva. Prema tome, početno nabavljena sredstva se vrednuju po trošku nabave.
PRISJETIMO SE:
U III. Lekciji – Sredstva potrebna za poslovanje (osnovna sredstva) razrađivali smo kao:
TROŠKOVE POKRETANJA POSLOVANJA
Kod pokretanja poslovanja javljaju se jednokratni troškovi na koje nikako ne smijete zaboraviti, kao i ishođenje dozvola, dokumentacije. Temeljito postavljanje ti troškova zahtjeva dobru prethodnu analizu tržišta kao i poznavanje hrvatskog zakonodavstva.
Morate na papir staviti:
- gdje planirate poslovati (vlastiti prostor, kupovina, najam, gradnja) i na temelju toga troškove (troškovi renoviranja, dogradnje, trošak građenja, depoziti za najam)
- što će vam biti potrebno od opreme do najsitnijih komponenti, trošak instalacije te opreme
- vozilo, osiguranje
- licence, dozvola i trošak registracije (ovisno o obliku trgovačkog društva koje osnivate)
2. Investicije u OBRTNA SREDSTVA – kratkotrajna imovina
Dio sredstava (imovine) koji se u pravilu obrne u poslovnom ciklusu unutar jedne godine, čine ih:
- Zalihe: – sirovine, materijali, dijelovi za proizvodnju, sitni inventar, ambalaže, trgovinska roba
- Potraživanja koja dospijevaju do godine dana: od kupaca, zaposlenih (plaće), od države, potraživanja po financijskim ulaganjima
- Financijska imovina koja može biti unovčena do jedne godine – Udjeli u povezanim poduzećima, kratkoročni zajmovi, depoziti, kaucije, dionice.
- Novac u banci i blagajni: iznosi na žiro računu i drugim računima u bankama
PRISJETIMO SE:
U III. Lekciji – Sredstva potrebna za poslovanje (obrtna sredstva) razrađivali smo kao:
TROŠKOVE PROIZVODNJE/PRUŽANJA USLUGE
Odnose se na sve troškove koje ćete imati mjesečno, direktno vezano uz vašu proizvodnju/pružanje usluge.
Tu svakako morate uračunati prvenstveno:
- plaće zaposlenika
- režijske troškove (komunalna naknada, plin, struja, voda, pričuva, Internet, telefon, čišćenje)
- troškove materijala
- troškove promocije i reklamiranja
- trošak amortizacije
- trošak goriva
- osiguranje (ukoliko vam je potrebno)
- uredske zalihe
- ostali troškovi (npr. najam opreme, putni trošak)
Pa krenimo s pregledom točke poslovnog plana STRUKTURA ULAGANJA
POTREBNA FINANCIJSKA SREDSTVA (struktura ulaganja)
„Navedite u što namjeravate uložiti sredstva u prvoj godini poslovanja – to mogu biti osnovna sredstva i oprema (navesti koja), materijal i sirovina potrebni za rad, vozilo, oprema za uređenje prostora, edukacije i sl. Također, navedite iz kojih izvora namjeravate financirati navedene stavke.“
Na temelju gore navedenih podataka iznose unosite u zadanu tablicu. U tablici navodite kategorije Osnovna sredstva i Obrtna sredstva, a pod njima otvarajte (upisujte) pojedinačne iznose koji se odnose na njihove stavke.
SAVJET: Iznose ne unosite grupirane, već prikažite analitiku troška, kao:
Primjer za osnovna sredstva:
OSNOVNA SREDSTVA 9.950,00 kn
Sredstva za rad: 9.950,00 kn
Računalo i operativni sustav 8.350,00 kn
Uredski stol 1.000,00 kn
Uredska stolica 600,00 kn
Neispravno bi bilo pod Osnovna sredstva navesti samo da su Sredstva za rad ukupno 9.950,00 kn.
OSNOVNA SREDSTVA 9.950,00 kn
Sredstva za rad: 9.950,00 kn
Primjer za obrtna sredstva:
OBRTNA SREDSTVA 54.000,00 kn
Zalihe: 54.000,00 kn
Sirovine (npr. drvo) 50.000,00 kn
Sitni inventar 4.000,00 kn
Neispravno bi bilo pod Obrtna sredstva navesti samo da su Zalihe ukupno 54.000,00 kn.
OBRTNA SREDSTVA 54.000,00 kn
Zalihe 54.000,00 kn
POTREBAN PROSTOR I DOZVOLE ZA RAD
„Navedite u kojem gradu/mjestu planirate registrirati sjedište budućeg poslovnog subjekta te na kojem području planirate obavljati djelatnost. Ukoliko vam je potreban poslovni prostor, navedite detalje o tome imate li osiguran prostor u svom vlasništvu, vlasništvu obitelji ili ga planirate unajmiti.“
Ovdje navodite traženo iznoseći istinite podatke vezane uz prostor koji ste odabrali.
SAVJET: Nje dovoljno navesti samo naziv grada/mjesta već je potrebno detaljnije objasniti traženo. Navedite adresu poduzeća i svih drugih poslovnih prostora, veličinu, opšite kako izgleda. Veoma bitna stavka je navesti je li prostor u vašem vlasništvu ili ćete ga kupiti, iznajmiti. Navedite i dozvoljavaju li urbanistički uvjeti djelatnost tvrtke na toj lokaciji. Spomenite i koje se još vama od značaja tvrtke nalaze u blizini. Ukratko navedite zašto ste odabrali baš tu lokaciju.
„Jesu li za obavljanje Vaše djelatnosti potrebne određene dozvole, odobrenja, atesti ili zadovoljavanje minimalnih tehničkih uvjeta? ☐ DA ☐ NE
Ako da, koje?
Navedite koja odobrenja, ateste, licence i sl. još morate ishoditi ili nabaviti.“
SAVJET: Dobro se raspitajte o navedenom i obavezno navedite ono što vam je potrebno. Postojanje potrebe za posjedovanjem nečeg od navedenog najčešće znači i određena financijska sredstva, za koja trebate znati prije pisanja poslovnog plana.
POTREBNA OPREMA
„Navedite popis opreme i prijevoznih sredstava koje već posjedujete za obavljanje Vaše djelatnosti. „
U tablicu upišite sve navedeno što posjedujete od ranije.
„Dvije kratke riječi koje imaju presudnu ulogu - POČNITE ODMAH!“
Prijave za besplatno e-mail savjetovanje vezano uz razvoj vaše poslovne ideje i mentoriranje u izradi Poslovnog plana su moguće OVDJE.
NAPOMENA: Prijaviti se mogu i osobe koje su već u fazi izrade Poslovnog plana jer ćemo s njima odmah krenuti u mentoriranje. Svakako preporučamo praćenje web edukacije kao alat za eventualno revidiranje vaše poslovne ideje.