VIII. LEKCIJA - Strateški management

Strateški plan treba pokazati ono što udruga planira postići u sljedećih nekoliko godina (najčešće 5 godina) i to prema prioritetima ostvarenja.

On je prikaz definirane vizije, misije, vrijednosti udruge, politika, strateških ciljeva, prioriteta i mjera koje će udruga provoditi za ostvarenje svojih ciljeva.  Proces metodološkog pristupa izrade strateškog plana započinje određivanjem MISIJE I VIZIJE, a potom slijedi analize okoline (vanjske i unutarnje). Dobiveni rezultati služe za izradu SWOT analize nakon čije izrade se mogu definirati politike i vrijednosti kao osnova za utvrđivanje ciljeva udruge.

Kao i u životu, tako i u radu jedne udruge sigurno postoji dosta toga što se planira, želi ostvariti poboljšati, uvesti novinu i sl.. Za ostvarenje navedenoga potrebno je realizirati određene čimbenike koje vrlo vjerojatno udruga ne može realizirati odjednom. Ukoliko se udruga ipak odluči za takav put rada gdje se od svega odrađuje po malo, vrlo vjerojatno je da udruga neće uspjeti ostvariti ništa konkretno planirano i da će se zadovoljiti s puno manje od onoga što si je planirala za budućnost. Kako se navedeno ne bi dogodilo potrebno je znati postaviti prioritete provedbe svojih ciljeva. Za navedeno postoje metode definiranja prioriteta, no s obzirom da većina udruga ima uglavnom jednostavno djelovanje i najčešće je specijalizirana na jednom sebi karakterističnom području djelovanja, dovoljno je da rukovodstvo sjedne i odredi fokus grupe koje će biti temelj za slaganje prioriteta udruga. Kao jednu od fokus grupa udruga svakako treba predvidjeti svoje članstvo i korisnike usluga jer su oni vrijedan izvor informacija.

ETAPE STRATEŠKOG MANAGEMENTA

  1. Kreiranje pravca udruge
  2. Analiza okoline
  3. Formuliranje strategije
  4. Implementacija strategije
  5. Kontrola i evaluacija strategije

U današnjoj lekciji osvrćemo se na uvodno na prve dvije etape strateškog managementa.

 

1.KREIRANJE PRAVCA UDRUGE

Indikatori usmjerenja udruge su: vizija, misija i ciljevi organizacije. Viziju i misiju smo obradili u V. lekciji

CILJEVI UDRUGE

To su krajnji rezultati planiranih aktivnosti. Oni daju odgovor na pitanje što udruga treba ostvariti u kojem vremenu i kako. Ciljeve je uvijek dobro postaviti tako da budu mjerljivi i da se njihovim praćenjem može vidjeti ostvaruje li se misija udruge.

 

2. ANALIZA OKOLINE

U ovoj etapi uloga strateškog managementa je nezamjenjiva. Sve započinje s analizom okoline: monitoring, evaluiranje i diseminacija informacija iz eksterne i interne okoline. Ovom analizom skenira se okolina radi identificiranja strateških faktora koji su bitni za budućnost udruge.

Uobičajeni, a ujedno i najjednostavniji način izvođenja ove analize je izrade SWOT analize koja će identificirati sadašnje i buduće prilike i prijetnje, te snage i slabosti udruge.  Ovdje je dobro napraviti razliku između eksterne i interne okoline. S aspekta analize eksterne okoline razmatraju se prilike i prijetnje za udrugu, a s aspekta interne okoline snage i slabosti udruge.

Eksterna okolina su čimbenici izvan udruge i obično nisu pod utjecajem rukovodstva udruge. Interna okolina udruge sastoji se od čimbenika unutar udruge i na njih rukovodstvo udruge može utjecati.  

U svrhu izrade SWOT analize dobro je odrediti fokus grupe i za njih organizirati radni sastanak (predavanje/okrugli stol/anketu) koji će iznjedriti viđenja ključnih dionika (članova, rukovodstva, lokalne zajednice..) o tome što bi udruga trebala raditi, na koji način, što udruga već dobro radi, a što bi trebala poboljšati.  Više o SWOT analizi u narednim lekcijama.

Nakon izrađene SWOT analize moguće je definirati i politike udruge.

POLITIKE UDRUGE – DA ILI NE?

Politike su opće izjave ili suglasnost koji usmjeravaju razmišljanje rukovodstva udruge pri odlučivanju i osiguravanju da se odluke nalaze unutar određenih granica i da su uvijek sistematične. Da bi bile uspješne strategije i politike moraju biti poduprte s akcijskim planovima koji sadrže razrađene aktivnosti do pojedinosti. Upravo zbog toga udruga bi uz strateški plan koji si izrađuje na dulji vremenski period (npr. 5 godina) trebale za svaku kalendarsku godinu imati izrađen akcijski plan. Taj plan treba biti u skladu sa strateškim planom i detaljno prikazati provedbu mjera (projekata) osmišljenih za tu kalendarsku godinu.

Politikom udruge se preciziraju stavovi/principi/načela/kriteriji po kojima će se donositi odluke i akcije u poslovanju udruge. Potrebno ih je definirati za sva bitna područja djelovanja udruge (promocija udruge, gospodarska djelatnost..) i primjenjivati ih na sve ponavljajuće situacije. Politike označavaju unaprijed zauzete stavove u vezi s pitanjima koja će se pojaviti u poslovanju udruge i osiguravaju usmjeravanje djelovanje udruge k ciljevima, olakšavajući koordinaciju te sprječavaju odstupanja od planiranih aktivnosti.

 

 

„Strateški management nije rezerviran samo za poduzeća, njega kao osnovu za analizu okoline trebaju i udruge, a posebno one koje imaju registriranu gospodarsku djelatnost.“

Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice 

 

Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".

Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.

Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina

Partner: CLIP Našice

Suradnik: Općina Donja Motičina

Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK

Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine

 

"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."