VI. LEKCIJA - Poslovno planiranje

Nakon što ste postavili Viziju i Misiju vaše udruge, a prije registriranja gospodarske djelatnosti udruge trebali bi izraditi poslovni plan kao dokument koji će pokazati je li opravdano i održivo pristupiti realizaciji pokretanja gospodarske djelatnosti. Poslovni plan je dokument koji ćete sigurno morati imati ukoliko ćete tražiti kreditna sredstva ili određenu potporu i ljudi uglavnom smatraju da samo tome i služi, što naravno nije točno. Poslovni plan bi prvenstveno trebao koristiti rukovodstvu udruge za odluku isplati li se pokretanje gospodarske djelatnosti ili ne.
Metodologije poslovnih planova mogu varirati, no uglavnom sve sadrže osnovna područja, više ili manje strukturirana. U edukaciji „Pokrećem posao“ koju smo objavljivali na našoj stranici CLIP Našice prezentiramo izradu poslovnog plana prema metodologiji Poslovnog plana HZZ koja i vama predstavnicima udruga može koristiti.
Bitno je zapamtiti:
- poslovni plan je strateški dokument vašeg poslovnog poduhvata i bitno je prvenstveno napraviti ga zbog sebe, a potom zbog zahtjeva okoline
- poslovni plan pokazuje je li opravdano i održivo pristupiti realizaciji poslovne ideje
- pruža brzu i jednostavniju komunikaciju s poslovnim partnerima, državnim i financijskim institucijama
- prilikom izrade se nastojte prilagoditi razlozima zbog kojih pišete poslovni plan i pri tome uvijek se sjetite istaknuti svoje komparativne prednosti
- detaljnije razrađen poslovni plan pruža i izvjesniji očekivani uspjeh
- izrada poslovnog plana zahtjeva vrijeme i određenu količinu informacija, pa i stručnog znanja - ukoliko smatrate da nešto prilikom razrade poslovne ideje, pisanja poslovnog plana ne razumijete ili ne možete sami napraviti, potražite pomoć stručnjaka
Vaš poslovni plan bi trebao sadržavati ova područja:
SAŽETAK POSLOVNOG PLANA
- PODACI O BUDUĆEM PODUZETNIKU I POSLOVNOM SUBJEKTU
- PREDMET POSLOVANJA
- STRUKTURA ULAGANJA
- PROCJENA TRŽIŠTA I KONKURENCIJE
- PROCJENA PRIHODA
- PROCJENA TROŠKOVA POSLOVANJA
- OČEKIVANA DOBIT/DOHODAK
TROŠKOVNIK
Prolazeći ova područja i promišljajući o njima morati ćete primijeniti i odrađene analize (analiza konkurencije, analiza tržišta) koje će vam biti pokazatelj isplativosti.
Za detaljnu izradu poslovnog plana poslužite se lekcijama naše on – line edukacije „Pokrećem posao“ dostupne na CLIP Našice.
U sklopu edukacije „Mala škola društvenog poduzetništva“ detaljnije ćemo se osvrnuti na procjenu tržišta i konkurencije.
Jedna od čestih pogrešaka kod planiranja poduzetničkog pothvata i pisanja poslovnog plana je kriva procjena tržišta.
Analiza tržišta osigurati će vam spoznaju u kojoj mjeri je izvediva vaša poslovna ideja i prije samoga investiranja vašeg vremena i novca. Tijekom ove analize može se dogoditi da vaša poslovna ideja ima male izglede za uspjeh i to je u redu, cilj promišljenog pokretanja vlastitog posla i je da se takve situacije prepoznaju u ovoj fazi provjeravanja isplativosti poslovne ideje. Ukoliko vam se dogodi da dođete do takve spoznaje, najbitnije je zadržati dobru volju, posvećenost i pokušati definirati novu poslovnu ideju.
Analizu tržišta možete napraviti koristeći Internet i na njemu poslovne registre i adresare, ali i samim poznavanjem sredine u kojoj planirate poslovati (puno jednostavnije za male sredine).
Kod analize tržišta trebate prikupiti podatke o:
- proizvodu/usluzi i njihovom procesu proizvodnje
- opremi i zalihama te vještinama potrebnima za pokretanje posla i vođenje vaše poslovne djelatnosti
- dobavljači i distribucija vaših proizvoda/usluga - tko su dobavljači opreme i materijala vama potrebnih za poslovanje; koji su kanali distribucije vašeg proizvoda/ usluge
- najpogodnijem mjestu za lokaciju vašeg poduzeća (hoćete li imati vlastiti prostor ili prostor u najmu)
- konkurenciji (broj, kvaliteta onih koji prodaju slične proizvode/usluge)
- vašim potencijalnim klijentima - oni koji će kupovati vaš proizvod/uslugu (spol i starosna dob zbog poznavanja sklonosti i kupovnih navika, dohodak i zanimanje zbog poznavanja kupovne moći klijenata)
Nakon detaljnog prikupljanja ovih podataka moći ćete napraviti KOMPARATIVNU PREDNOST vašeg proizvoda/usluge u odnosu na konkurenciju i IDENTIFICIRANJE POTREBNIH SREDSTVA.
U dijelu poslovnog plana PROCJENA TRŽIŠTA I KONKURENCIJE detaljnije ćete opisati:
• TRŽIŠTE PRODAJE (KUPCI)
• TRŽIŠTE NABAVE (DOBAVLJAČI)
• KONKURENCIJU
TRŽIŠTE PRODAJE (KUPCI)
Objasnite što ćete ponuditi tržištu te tko će kupovati vašu robu ili usluge.
U ovom dijelu poslovnog plana potrebno je objasniti tko je ciljna skupina kojoj ćete plasirati vaš proizvod/uslugu. Morate definirati tko će vam biti kupci, a tko korisnici.
Npr. prodavati ćete sportsku opremu za fitness (odjeća, obuća, oprema, rekviziti), ciljna skupina biti će vam osobe koje se rekreiraju/bave sportom, fitness centri. Kupci će biti muškarci i žene neovisno o dobnoj strukturi, najčešće mlađa populacija (18 – 35 godina) i žene u godinama od (25 – 50 godina jer je to pokazalo istraživanje koje ste pronašli na internetu proučavajući tržište svoga rada). Korisnici će biti muškarci i žene neovisno o dobnoj strukturi kao i djeca od osnovnoškolske dobi. Svemu navedenome prilagoditi ćete i vaše promocijske kanale. Primjer je ukratko prikazao tematiku, tek kako bih ste dobili dojam o načinu pisanja, od vas se očekuje da ipak detaljnije sve objasnite.
TRŽIŠTE NABAVE (DOBAVLJAČI)
U ovome dijelu dajete odgovore na pitanja označavanjem ponuđenih odgovora koji odgovaraju vašoj poslovnoj ideji.
Imate li dogovorenu suradnju s dobavljačima i budućim poslovnim partnerima?
☐ DA ☐ NE zasad
Znate li gdje ćete nabavljati potrebnu opremu, materijal, sirovinu i sl. potrebnu za obavljanje Vaše djelatnosti?
☐ DA ☐ NE zasad
Možete li sve potrebno nabaviti u Republici Hrvatskoj ili biste neku robu/usluge radije nabavljali u inozemstvu?
☐ sve mogu nabaviti u RH
☐ neka inozemna roba/usluge bolje odgovaraju potrebama mog poslovanja (navedite razlog):
KONKURENCIJA
Tko je Vaša konkurencija? Molimo navedite podatke o Vašim glavnim konkurentima, njihovim prednostima i slabostima u odnosu na Vas.
Po čemu ćete biti drugačiji od svoje konkurencije? Navedite aktivnosti kojima ćete privući klijente (izbjegavati fraze “brži, bolji, jeftiniji“).
SAVJET: Koristite statističke podatke. U opisu konkurencije pokušajte odgovoriti na ova pitanja:
1. Tko će vam biti konkurenti?
2. Kakvo je njihovo poslovanje?
3. U kojoj je mjeri njihovo poslovanje slično/različito od Vašega?
4. Što ćete poduzeti da vaše poslovanje bude bolje od konkurencije?
Želimo vam puno uspjeha pri vašem poslovnom planiranju. Ukoliko ste sa svojim poslovnim planom dokazali isplativost vaše planirane gospodarske djelatnosti u narednim lekcijama možete pratiti daljnje strateško planiranje potrebno za uspješno gospodarsko djelovanje udruge.
„Poslovno planiranje uvelike može otkloniti rizike kojih se bojite ili vam pokazati da ste nerealno uvjereni u poslovni uspjeh. U svakom slučaju će vam oduzeti malo vremena, ali i sačuvati puno živaca, a moguće i financijskih sredstava.“
Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice
Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".
Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.
Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina
Partner: CLIP Našice
Suradnik: Općina Donja Motičina
Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK
Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine
"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."