V. LEKCIJA - Račun dobiti i gubitka i procjena potrebnog kapitala
Vrijeme je da se osvrnemo na sve prethodno odrađeno i napravimo još jednu analizu veoma bitnu za proces planiranja pokretanja vašeg posla – račun dobiti i gubitka.
Račun dobiti i gubitka prikazuje poslovnu aktivnost tvrtke i uspješnost poslovanja u određenom vremenskom razdoblju:
- sastoji se od prikaza prihoda i rashoda, ostvarenog financijskog rezultata u određenom obračunskom razdoblju
- daje odgovor na pitanje je li tvrtka ostvarila svoj financijski cilj - profitabilnost
Praksa govori kako većina tvrtki ne može biti profitabilna baš na samom početku svoga djelovanja. U tome slučaju bitno je da takve tvrtke naprave vremenski plan s planiranim ostvarivanjem dobiti.
Manjak potrebnog kapitala najčešće za tvrtku znači neuspjeh. Bitno je prije pokretanja posla znati koliki kapital će vam biti potreban. Račun dobiti i gubitka je prikaz ravnoteže između onoga što bi za tvrtku bilo idealno potrebno i onoga što si možete priuštiti. U fazi planiranja na temelju njega možete korigirati svoje troškove.
„Ne radi ono što ne treba, pa ćeš uraditi sve što treba.“
RAČUN DOBITI I GUBITKA |
||
|
Objašnjenje |
Iznos |
1. UKUPNI PROMET Prihodi od prodaje |
Iznos prihoda ostvarenog iz poslovanja. Ovdje bilježite ukupan promet umanjen za svaki povrat proizvoda ili odobreni popust. |
|
2. CIJENA PRODANIH PROIZVODA/USLUGE |
Troškovi izravno povezani s izradom proizvoda. Trošak uključuju materijale nabavljene od dobavljača te sve interne troškove nastale u procesu proizvodnje i pružanja usluga. |
|
2A. Bruto dobit |
Bruto dobit se dobiva odbijanjem cijene prodanih proizvoda/usluga od prihoda od prodaje. Ne uključuje troškove poslovanja ili poreze na prihod. (točka 1 minus točka 2) |
|
3. TROŠKOVI POSLOVANJA
|
Dnevni troškovi koje ima tvrtka:
|
Upisati zbroj svih troškova |
Plaće |
Plaće koje se isplaćuju zaposlenicima. |
|
Troškovi promocije |
Troškovi promocije uključuju uzorke proizvoda i besplatne primjerke koji se koriste za promociju proizvoda. |
|
Troškovi reklamiranja |
Troškovi stvaranja i objavljivanja tiskane ili multimedijalne reklame. |
|
Ostali troškovi |
Ostali troškovi u vezi s prodajom proizvoda. Mogu uključivati npr. putne troškove, najam opreme i razne troškove tiskanja. |
|
Zakup/najam |
Naknade koje se plaćaju za zakup ili unajmljivanje uredskog ili proizvodnog prostora. |
|
Komunalije |
Troškovi električne energije, telefona, vode, itd. |
|
Amortizacija |
Amortizacija je godišnji trošak kojim se uzima u obzir gubitak vrijednosti opreme koja se koristi u obavljanju poslovne djelatnosti. |
|
Pogonski troškovi |
Troškovi koji ne ulaze niti u jednu prethodno navedenu kategoriju. Ova vrsta troška može obuhvaćati osiguranje, uredske zalihe ili usluge čišćenja. |
|
4. UKUPNI TROŠKOVI |
Iznos svih troškova, bez poreza. |
|
5. NETO PRIHOD (PRIJE POREZA) |
Iznos koji tvrtka zaradi prije plaćanja poreza. Do njega se dolazi oduzimanjem ukupnih troškova poslovanja od bruto dobiti. (točka 2A. minus točka 4.) |
|
6. POREZI |
Iznos poreza koji se plaća središnjim i lokalnim državnim organima. |
|
7. NETO PRIHOD |
Iznos koji ostaje tvrtki nakon plaćanja poreza. (točka 5 minus 6 točka) |
|
“Biti zauzet ne znači uvijek da radiš pravi posao. Cilj svakog posla je produkcija ili postignuće i da bi se ostvarili ovi ciljevi mora postojati prethodno razmišljanje, planiranje, inteligencija, iskrena svrha i znoj. Pretvarati se da radiš nije isto što i raditi.”
Prijave za besplatno e-mail savjetovanje vezano uz razvoj vaše poslovne ideje i mentoriranje u izradi Poslovnog plana su moguće OVDJE.
NAPOMENA: Prijaviti se mogu i osobe koje su već u fazi izrade Poslovnog plana jer ćemo s njima odmah krenuti u mentoriranje. Svakako preporučamo praćenje web edukacije kao alat za eventualno revidiranje vaše poslovne ideje.