V. LEKCIJA - Račun dobiti i gubitka i procjena potrebnog kapitala

Vrijeme je da se osvrnemo na sve prethodno odrađeno i napravimo još jednu analizu veoma bitnu za proces planiranja pokretanja vašeg posla – račun dobiti i gubitka.

Račun dobiti i gubitka prikazuje poslovnu aktivnost tvrtke i uspješnost poslovanja u određenom vremenskom razdoblju:

  • sastoji se od prikaza prihoda i rashoda, ostvarenog financijskog rezultata u određenom obračunskom razdoblju
  • daje odgovor na pitanje je li tvrtka ostvarila svoj financijski cilj - profitabilnost

Praksa govori kako većina tvrtki ne može biti profitabilna baš na samom početku svoga djelovanja. U tome slučaju bitno je da takve tvrtke naprave vremenski plan s planiranim ostvarivanjem dobiti.

Manjak potrebnog kapitala najčešće za tvrtku znači neuspjeh. Bitno je prije pokretanja posla znati koliki kapital će vam biti potreban. Račun dobiti i gubitka je prikaz ravnoteže između onoga što bi za tvrtku bilo idealno potrebno i onoga što si možete priuštiti. U fazi planiranja na temelju njega možete korigirati svoje troškove.

„Ne radi ono što ne treba, pa ćeš uraditi sve što treba.“

 

RAČUN DOBITI I GUBITKA

 

Objašnjenje

Iznos

1. UKUPNI PROMET

Prihodi od prodaje

Iznos prihoda ostvarenog iz poslovanja. Ovdje bilježite ukupan promet umanjen za svaki povrat proizvoda ili odobreni popust.

 

2. CIJENA PRODANIH PROIZVODA/USLUGE

Troškovi izravno povezani s izradom proizvoda. Trošak uključuju materijale nabavljene od dobavljača te sve interne troškove nastale u procesu proizvodnje i pružanja usluga.

 

2A. Bruto dobit

Bruto dobit se dobiva odbijanjem cijene prodanih proizvoda/usluga od prihoda od prodaje. Ne uključuje troškove poslovanja ili poreze na prihod. (točka 1 minus točka 2)

 

3. TROŠKOVI  

POSLOVANJA

 

Dnevni troškovi koje ima tvrtka:

 

Upisati zbroj svih troškova

Plaće

Plaće koje se isplaćuju zaposlenicima.

 

Troškovi promocije

Troškovi promocije uključuju uzorke proizvoda i besplatne primjerke koji se koriste za promociju proizvoda.

 

Troškovi reklamiranja

Troškovi stvaranja i objavljivanja tiskane ili multimedijalne reklame.

 

Ostali troškovi

Ostali troškovi u vezi s prodajom proizvoda. Mogu uključivati npr. putne troškove, najam opreme i razne troškove tiskanja.

 

Zakup/najam

Naknade koje se plaćaju za zakup ili unajmljivanje uredskog ili proizvodnog prostora.

 

Komunalije

Troškovi električne energije,  telefona, vode, itd.

 

Amortizacija

Amortizacija je godišnji trošak kojim se uzima u obzir gubitak vrijednosti opreme koja se koristi u obavljanju poslovne djelatnosti.

 

Pogonski troškovi

Troškovi koji ne ulaze niti u jednu prethodno navedenu kategoriju. Ova vrsta troška može obuhvaćati osiguranje, uredske zalihe ili usluge čišćenja.

 

4. UKUPNI TROŠKOVI

Iznos svih troškova, bez poreza.

 

5. NETO PRIHOD

(PRIJE POREZA)

Iznos koji tvrtka zaradi prije plaćanja poreza. Do njega se dolazi oduzimanjem ukupnih troškova poslovanja od bruto dobiti.

(točka 2A. minus točka 4.)

 

6. POREZI

Iznos poreza koji se plaća središnjim i lokalnim državnim organima.

 

7. NETO PRIHOD

Iznos koji ostaje tvrtki nakon plaćanja poreza.

(točka 5 minus 6 točka)

 

 

“Biti zauzet ne znači uvijek da radiš pravi posao. Cilj svakog posla je produkcija ili postignuće i da bi se ostvarili ovi ciljevi mora postojati prethodno razmišljanje, planiranje, inteligencija, iskrena svrha i znoj. Pretvarati se da radiš nije isto što i raditi.”

 

Prijave za besplatno e-mail savjetovanje vezano uz razvoj vaše poslovne ideje i mentoriranje u izradi Poslovnog plana su moguće OVDJE.

NAPOMENA: Prijaviti se mogu i osobe koje su već u fazi izrade Poslovnog plana jer ćemo s njima odmah krenuti u mentoriranje. Svakako preporučamo praćenje web edukacije kao alat za eventualno revidiranje vaše poslovne ideje.