IX. LEKCIJA - Procjena tržišta i konkurencije
Jedna od čestih pogrešaka kod planiranja poduzetničkog pothvata i pisanja poslovnog plana je kriva procjena tržišta.
„Profesionalan savjet potraži od profesionalca, a ne od prijatelja.“
PRISJETIMO SE
U II. LEKCIJI - Postavljanje poslovne ideje i provjera njezine izvedivosti odradili smo analizu tržišta. Dobivene informacije ćete iskoristiti za pisanje ovog dijela poslovnog plana.
ANALIZA TRŽIŠTA
Analiza tržišta osigurati će vam spoznaju u kojoj mjeri je izvediva vaša poslovna ideja i prije samoga investiranja vašeg vremena i novca. Tijekom ove analize može se dogoditi da vaša poslovna ideja ima male izglede za uspjeh i to je u redu, cilj promišljenog pokretanja vlastitog posla i je da se takve situacije prepoznaju u ovoj fazi provjeravanja isplativosti poslovne ideje. Ukoliko vam se dogodi da dođete do takve spoznaje, najbitnije je zadržati dobru volju, posvećenost i pokušati definirati novu poslovnu ideju.
Analizu tržišta možete napraviti koristeći Internet i na njemu poslovne registre i adresare, ali i samim poznavanjem sredine u kojoj planirate poslovati (puno jednostavnije za male sredine).
Kod analize tržišta trebate prikupiti podatke o:
- proizvodu/usluzi i njihovom procesu proizvodnje
- opremi i zalihama te vještinama potrebnima za pokretanje posla i vođenje vaše poslovne djelatnosti
- dobavljači i distribucija vaših proizvoda/usluga - tko su dobavljači opreme i materijala vama potrebnih za poslovanje; koji su kanali distribucije vašeg proizvoda/ usluge
- najpogodnijem mjestu za lokaciju vašeg poduzeća (hoćete li imati vlastiti prostor ili prostor u najmu)
- konkurenciji (broj, kvaliteta onih koji prodaju slične proizvode/usluge)
- vašim potencijalnim klijentima - oni koji će kupovati vaš proizvod/uslugu (spol i starosna dob zbog poznavanja sklonosti i kupovnih navika, dohodak i zanimanje zbog poznavanja kupovne moći klijenata)
Nakon detaljnog prikupljanja ovih podataka moći ćete napraviti KOMPARATIVNU PREDNOST vašeg proizvoda/usluge u odnosu na konkurenciju i IDENTIFICIRANJE POTREBNIH SREDSTVA.
Pa krenimo s razradom 4. dijela poslovnog plana – PROCJENA TRŽIŠTA I KONKURENCIJE
U ovome dijelu poslovnog plana detaljnije ćete opisati:
• TRŽIŠTE PRODAJE (KUPCI)
• TRŽIŠTE NABAVE (DOBAVLJAČI)
• KONKURENCIJU
TRŽIŠTE PRODAJE (KUPCI)
Objasnite što ćete ponuditi tržištu te tko će kupovati vašu robu ili usluge.
U ovom dijelu poslovnog plana potrebno je objasniti tko je ciljna skupina kojoj ćete plasirati vaš proizvod/uslugu. Morate definirati tko će vam biti kupci, a tko korisnici.
Npr. prodavati ćete sportsku opremu za fitness (odjeća, obuća, oprema, rekviziti), ciljna skupina biti će vam osobe koje se rekreiraju/bave sportom, fitness centri. Kupci će biti muškarci i žene neovisno o dobnoj strukturi, najčešće mlađa populacija (18 – 35 godina) i žene u godinama od (25 – 50 godina jer je to pokazalo istraživanje koje ste pronašli na internetu proučavajući tržište svoga rada). Korisnici će biti muškarci i žene neovisno o dobnoj strukturi kao i djeca od osnovnoškolske dobi. Svemu navedenome prilagoditi ćete i vaše promocijske kanale. Primjer je ukratko prikazao tematiku, tek kako bih ste dobili dojam o načinu pisanja, od vas se očekuje da ipak detaljnije sve objasnite.
SAVJET: Vezano uz ovaj dio, uz poslovni plan dobro je priložiti: pisma namjere/potpisane predugovore i to budućih kupaca o dogovorenoj kupovini usluga/proizvoda, za mjesto prodaje kao garanciju da se i tome detaljno promišljalo.
TRŽIŠTE NABAVE (DOBAVLJAČI)
U ovome dijelu dajete odgovore na pitanja označavanjem ponuđenih odgovora koji odgovaraju vašoj poslovnoj ideji.
Imate li dogovorenu suradnju s dobavljačima i budućim poslovnim partnerima?
☐ DA ☐ NE zasad
Znate li gdje ćete nabavljati potrebnu opremu, materijal, sirovinu i sl. potrebnu za obavljanje Vaše djelatnosti?
☐ DA ☐ NE zasad
Možete li sve potrebno nabaviti u Republici Hrvatskoj ili biste neku robu/usluge radije nabavljali u inozemstvu?
☐ sve mogu nabaviti u RH
☐ neka inozemna roba/usluge bolje odgovaraju potrebama mog poslovanja (navedite razlog):
SAVJET: Vezano uz ovaj dio, uz poslovni plan dobro je priložiti: pisma namjere/potpisane predugovore s dobavljačima, naravno, ukoliko je primjenjivo i ukoliko ih imate.
KONKURENCIJA
Tko je Vaša konkurencija? Molimo navedite podatke o Vašim glavnim konkurentima, njihovim prednostima i slabostima u odnosu na Vas.
Po čemu ćete biti drugačiji od svoje konkurencije? Navedite aktivnosti kojima ćete privući klijente (izbjegavati fraze “brži, bolji, jeftiniji“).
SAVJET: Koristite statističke podatke. U opisu konkurencije pokušajte odgovoriti na ova pitanja:
1. Tko će vam biti konkurenti?
2. Kakvo je njihovo poslovanje?
3. U kojoj je mjeri njihovo poslovanje slično/različito od Vašega?
4. Što ćete poduzeti da vaše poslovanje bude bolje od konkurencije?
„Naš najveći strah ne bi trebao biti neuspjeh, već uspjeh u stvarima koje nam nisu važne“
Prijave za besplatno e-mail savjetovanje vezano uz razvoj vaše poslovne ideje i mentoriranje u izradi Poslovnog plana su moguće OVDJE.
NAPOMENA: Prijaviti se mogu i osobe koje su već u fazi izrade Poslovnog plana jer ćemo s njima odmah krenuti u mentoriranje. Svakako preporučamo praćenje web edukacije kao alat za eventualno revidiranje vaše poslovne ideje.