IV. LEKCIJA - Trgovačka društva i obrti

Možda ste već u fazi razrade ideje što bi voljeli raditi znali i kako ćete svoj posao pretvoriti u pravnu osobu. Ukoliko niste, ovo je prilika da pročitate lekciju i na temelju nje pokušate odlučiti. O odabiru će ovisiti i troškovi osnivanja koje morate unijeti u troškove pokretanja posla (LEKCIJA III.).

Za dobar odgovor potrebno je imati informacije.

"Improvizacija je strah od potrebnih aktivnosti koje će vas neminovno dovesti do uspjeha."

 

TRGOVAČKO DRUŠTVO:

Društvo  kapitala:

  • Društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.)
  • Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.)
  • Dioničko društvo (d.d.)

Društvo osoba:

  • Javno trgovačko društvo (j.t.d.)
  • Komanditno društvo (k.d.)
  • Gospodarsko interesno udruženje (GIU)

Sva trgovačka društva pravne su osobe. Pravnu osobnost društvo stječe upisom u sudski registar.

 

U ovoj lekciji ćemo se osvrnuti na Društva kapitala:

 

Dioničko društvo (d.d.)

Članovi dioničkoga društva (dioničari) sudjeluju s ulozima u temeljnom kapitalu koji je podijeljen na dionice. Može ga osnovati i jedna osoba, dioničar. Društvo odgovara za svoje obveze svom svojom imovinom, dok dioničari ne odgovaraju za obveze društva. Unutarnji ustroj društva je uređen Statutom kao temeljnim aktom.

 

A detaljniju pozornost stavljamo na:

Društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.)

Društvo s ograničenom odgovornošću najčešći je oblik trgovačkog društva u Hrvatskoj. To je  trgovačko društvo u koje jedna ili više pravnih ili fizičkih osoba ulažu temeljne uloge (koji ne moraju biti jednaki) za sudjelovanje u unaprijed ugovorenom temeljnom kapitalu. Tijekom poslovanja osnivači mogu stjecati temeljne uloge.  Poslovni udjeli ne mogu se izraziti u vrijednosnim papirima.

Trošak osnivanje je do 4.000,00 kn + temeljni kapital od 20.000,00 kn.

 

Osnivanje društva

Za osnivanje trgovačkog društva - društva s ograničenom odgovornošću ili dioničkog društva - trebate slijediti niz koraka. 

1. Odabir imena društva

Izbor imena društva obavlja se na šalterima poduzetničkog servisa HITRO.HR u poslovnicama Financijske agencije (Fina).

Kako odabrati ime društva pročitajte u članku  Izbor imena društva.

Popis poslovnica Fine sa šalterima HITRO.HR možete pronaći na njihovim stranicama  HITRO.HR uredi.

2. Ovjera dokumenata

Kod javnog bilježnika potrebno je ovjeriti sljedeće dokumente: 

  • prijavu za upis u sudski registar (obrazac Po) 
  • osnivački akt - društveni ugovor (potpisan od strane svih osnivača) ili izjavu o osnivanju društva (ukoliko društvo osniva samo jedna osoba) 
  • izjavu članova ovlaštenih za zastupanje društva o prihvaćanju postavljanja
  • odluku o imenovanju članova uprave  
  • potpis direktora ili potpise članova uprave 
  • potpise članova nadzornog odbora (ako društvo ima nadzorni odbor)  
  • odluku o imenovanju prokurista društva i njegov potpis (ukoliko društvo ima prokurista) 
  • odluku o određivanju adrese društva


Za to vam je potrebna osobna iskaznica ili putovnica (obvezna za strane državljane). Obvezna je nazočnost svih osnivača i drugih osoba čije je potpise potrebno ovjeriti. Trošak ovjere ovisi o visini temeljnoga kapitala i u prosjeku iznosi 2500 kuna. Sva dokumentacija na stranom jeziku mora biti prevedena od strane sudskog tumača. Adresar ureda s kontaktima i radnim vremenom možete pronaći na stranicama Hrvatske javnobilježničke komore Javnobilježnički uredi u Hrvatskoj.

3. Prijava u sudski registar 

Na šalteru HITRO.HR u Fini predajete prijavu za upis u sudski registar sa svim potrebnim prilozima, čime se pokreće postupak za upis u sudski registar pri trgovačkom sudu. Po upisu u sudski registar rješenje vam dostavlja trgovački sud. 

4. Objava registracije trgovačkog društva 

Po donošenju rješenja o upisu u sudski registar, podaci o upisu objavljuju se bez odgađanja na internetskoj stranici na kojoj se nalazi registar. 

5. Razvrstavanje po djelatnostima

Državnom zavodu za statistiku podnosi se zahtjev za razvrstavanjem po djelatnostima prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti te se dobiva matični broj i šifra djelatnosti u roku od 15 dana od dana primitka rješenja o upisu u sudski registar.

Zahtjevu se prilaže:

  • rješenje o upisu u sudski registar
  • tiskanica RPS-1 (kupuje se u prodavaonicama Narodnih novina)
  • kopija uplatnice o uplati upravne pristojbe (55 kuna)

Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta po Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti DZS-a dobit ćete na šalteru HITRO.HR u Fini. 

6. Otvaranje bankovnog računa

Po dobivanju Obavijesti o razvrstavanju, na pultu HITRO.HR-a ili u banci možete otvoriti žiro račun. Na šalteru HITRO.HR možete otvoriti račun u onoj banci za koju Fina obavlja poslove otvaranja računa ili posreduje u obavljanju tih poslova.

Temeljni kapital (20.000 kuna za društvo s ograničenom odgovornošću odnosno 200.000 kuna za dioničko društvo) mora se položiti na račun kod banke, a potvrda o pologu mora se predati pri registraciji društva.

Poslovni subjekt može imati otvorene račune kod više banaka, prema svom izboru. Za otvaranje žiro računa trebate:

  • Izvadak iz sudskog registra ili Rješenje o upisu u sudski registar (priložiti presliku, izvornik dati na uvid). 
  • Obavijest o razvrstavanju Državnog zavoda za statistiku (priložiti presliku, izvornik dati na uvid)
  • Osobnu iskaznicu

7. Prijava na mirovinsko osiguranje (HZMO)

Prijava o početku poslovanja obveznika doprinosa (tiskanica M-11P) predaje se na šalteru Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje ili elektroničkim putem (obrazac eM-11P) u roku od 24 sata od početka poslovanja.

Prilikom predaje prijave M-11P/eM-11P potrebno je priložiti na uvid ili kao prilog elektroničkoj prijavi:

  • Obavijest o razvrstavanju Državnog zavoda za statistiku

Prijava o početku osiguranja (tiskanica M-1P) predaje se na šalteru Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje ili elektroničkim putem (obrazac eM-1P) najranije 8 dana prije početka rada, a najkasnije prije početka rada osiguranika. Obveznici doprinosa dužni su uspostavljati prijavu u elektroničkom obliku (obrazac eM-1P) ako su obveznici obračunavanja i plaćanja doprinosa po osnovi rada za više od tri osiguranika.  Prilikom predaje prijave M-1P/eM-1P nije potrebno priložiti popratnu dokumentaciju.

8. Prijava na zdravstveno osiguranje (HZZO)

Prijava o obvezniku uplate doprinosa (Tiskanica 1), Prijava na osnovno zdravstveno osiguranje za osiguranu osobu (Tiskanica 2) i Prijava na osnovno zdravstveno osiguranje člana obitelji (Tiskanica 3) predaju se na pultu Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u Fini, u roku od 15 dana od dana početka poslovanja.


9. Prijava Poreznoj upravi

Nakon upisa u sudski registar i registar Državnog zavoda za statistiku potrebno je izvršiti prijavu društva u poreznoj upravi, nadležnoj prema sjedištu društva, radi upisa u registar obveznika poreza na dobit i PDV-a.

10. Odluka nadležnog upravnog tijela

Odluku nadležnog upravnog tijela (županijskog Ureda za gospodarstvo), kojom se utvrđuje udovoljavanje tehničkim, zdravstvenim, ekološkim i drugim uvjetima propisanim za obavljanje te ili tih djelatnosti, trebate dostaviti trgovačkom sudu. 

Posredovanje HITRO.HR - Odlučite li se koristiti posredovanjem servisa HITRO.HR postupak osnivanja trgovačkog društva imat će samo četiri koraka. 

IZVOR TEKSTA 

 

Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću  (j.d.o.o.) – osnovne informacije

Od d.o.o.- a se razlikuje u visini najnižeg propisanog iznosa temeljnog kapitala, a koji kod j.d.o.o-a iznosi 10,00 kuna, a može imati jednog do najviše tri osnivača. Samo jedan osnivač može biti član uprave, a za poslovanje tvrtke odgovara isključivo direktor. Zakon o trgovačkim društvima propisuje obavezan unos četvrtine dobiti (25%) u zakonske rezerve. One se mogu upotrijebiti isključivo za povećanje temeljnog kapitala - prijelaz u d.o.o..

Trošak osnivanja je do 1.500,00 kn, a temeljni kapital iznosi 10,00 kn.

Osnivanje 

Putem usluge e-Tvrtka omogućeno je elektroničko osnivanje jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.) s temeljnim kapitalom od 10 kuna iz bilo kojeg javnobilježničkog ili HITRO.HR ureda u Hrvatskoj na bilo koji od trgovačkih sudova u roku od 24 sata.

U rok od 24 sata ne ubrajaju se vikendi i neradni dani. Za elektroničke prijave poslane nakon uredovnog radnog vremena sudova rok od 24 sata teče od sljedećeg radnog dana.
 

1. Izbor imena društva

Društvu prvo morate odabrati ime, a postupak odabira i ograničenja možete pročitati u članku  Izbor imena društva

2. Osnivački dokumenti 

Javni bilježnik sastavlja Zapisnik o osnivanju, Prijavu za upis društva u sudski registar i Izjavu o nepostojanju nepodmirenih dugova.

Dokumenti moraju biti potpisani i ovjereni od strane javnog bilježnika. Ponesite osobnu iskaznicu ili putovnicu (obvezna za strane državljane). Obvezna je nazočnost svih osnivača i drugih osoba čije je potpise potrebno ovjeriti.

Popis javnobilježničkih ureda u Hrvatskoj s adresama i radnim vremenom pronaći ćete na stranicama Komore. 
Javni bilježnici.

Nakon ovjera, javni bilježnik dokumentaciju prosljeđuje elektroničkim putem u HITRO.HR ured.

3. Predaja dokumentacije i uplata pristojbi

Prijavu za upis u sudski registar sa svim potrebnim prilozima ovjerenim kod javnog bilježnika predajte u uredu HITRO.HR. Uplate sudskih pristojbi i osnivačkog pologa možete izvršiti u Fininim poslovnicama. Nakon izvršenih uplata, HITRO.HR će kompletirati vaš predmet i proslijediti ga na nadležni trgovački sud elektroničkim putem. Ako je odaslana dokumentacija ispravna i potpuna, trgovački sud će u roku 24 sata izvršiti upis društva u sudski registar, te elektroničkim putem dostaviti u HITRO.HR ured Rješenje o osnivanju i Potvrdu o OIB-u  novoosnovanog društva.

U uredu HITRO.HR dobit ćete i ispuniti RPS obrazac koji je potreban za dobivanje Obavijesti o razvrstavanju poslovnog subjekta po Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti Državnog zavoda za statistiku (dodjela matičnog broja i šifre glavne djelatnosti). Troška upisa u Registar poslovnih subjekata nema.

HITRO.HR će automatski po preuzimanju Rješenja o osnivanju ishoditi Obavijest Državnog zavoda za statistiku elektroničkim putem u roku od jednog radnog dana.

4. Preuzimanje dokumentacije i otvaranje računa

Rješenje o upisu u sudski registar i Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta po Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti s upisanim matičnim brojem preuzet ćete na šalteru servisa HITRO.HR.

Po preuzimanju dokumentacije potrebno je otvoriti račun kako bi se mogao izvršiti prijenos osnivačkog pologa društva na račun društva. Izradu pečata i otvaranje računa možete ugovoriti na šalteru servisa HITRO.HR.

Društvo, vlasnika društva i zaposlenike društva je potrebno prijaviti u sustav mirovinskog osiguranja (HZMO, e-Mirovinsko). Osim prijave društva u mirovinsko osiguranje isto je potrebno prijaviti i u sustav zdravstvenog osiguranja (HZZO, e-Zdravstveno).

5. Prijava Poreznoj upravi

Nakon upisa u sudski registar i registar Državnog zavoda za statistiku potrebno je izvršiti prijavu društva u poreznoj upravi, nadležnoj prema sjedištu društva, radi upisa u registar obveznika poreza na dobit i PDV-a.

Na uvid je potrebno dati rješenje o upisu u sudski registar, Obavijest o razvrstavanju po Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti te potpisni karton.

IZVOR TEKSTA 

 

Poduzetnici početnici nam najčešće postavljaju pitanja vezana uz  ovaj pravni oblik, pa evo nešto i o njemu.

Obrt

Obrt je samostalno i trajno obavljanje dopuštenih gospodarskih djelatnosti od strane fizičke osobe sa svrhom postizanja dobiti koja se ostvaruje proizvodnjom, prometom ili pružanjem usluge na tržištu. Obrt može obavljati i pravna osoba ako to ne čini na industrijski način. U obrtu je dopuštena svaka gospodarska djelatnost koja nije zakonom zabranjena (čl.1. Zakon o obrtu).

S obzirom na vrste, obrti mogu biti:

  • slobodni obrti – za njihovo obavljanje potrebno  je ispuniti opće uvjete za otvaranje obrta
  • vezani obrti – za njihovo je obavljanje, pored općih uvjeta, potrebno posjedovati ispit o stručnoj osposobljenosti, odgovarajuća srednja stručna sprema ili majstorski ispit
  • povlašteni obrti – njihovo obavljanje je moguće samo na temelju povlastice – izdaje ju nadležno ministarstvo, ovisno o djelatnosti

Trošak osnivanja obrta je oko 750,00 kn

Osnivanje

Obrt možete osnovati putem online servisa START ili e-Obrt ili fizičkim dolaskom u nadležni ured državne uprave u županiji odnosno u ured Grada Zagreba

START – online pokretanje poslovanja i za obrtnike

informacijskI sustav koji omogućuje brzo i jednostavno pokretanje poslovanja elektroničkim putem za trgovačka društva i obrt

Usluga je dostupna putem sustava e-Građani, a osnovni preduvjet korištenja je posjedovanje vjerodajnice sigurnosne razine 4, što podrazumijeva elektroničku osobnu iskaznicu ili FINA-in certifikat.

e-Obrt – aplikacija za internetsku registraciju obrta

Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta pruža elektroničku uslugu e-Obrt. Ova usluga dostupna je putem sustava e-Građani, kroz koji sadašnji ili budući obrtnici mogu podnijeti prijavu za osnivanje obrta, ili upisati statusne promjene bez odlaska u nadležna registarska tijela.

Za dobivanje službenih dokumenata također nije potrebno odlaziti u nadležna registarska tijela, već obrtnik svoju obrtnicu, rješenje o otvaranju obrta i izvadak iz Obrtnog registra može dobiti putem svog osobnog korisničkog pretinca.

1. Potrebna dokumentacija

  • dokaz o identitetu (preslika osobne iskaznice ili putovnice)
  • dokaz o udovoljavanju posebnim zdravstvenim uvjetima (za određene djelatnosti)
  • dokaz o pravu korištenja prostora (kada je za obavljanje obrta potreban prostor)
  • za vezane obrte: dokaz o odgovarajućoj srednjoj stručnoj spremi, položenom majstorskom ispitu ili ispitu o stručnoj osposobljenosti (ukoliko podnositelj zahtjeva ne ispunjava poseban uvjet stručne osposobljenosti, odgovarajućeg srednjeg strukovnog obrazovanja ili položenog majstorskog ispita, može obavljati vezani obrt ako na tim poslovima zaposli osobu, u punom radnom vremenu, koja udovoljava tom uvjetu)
  • dozvola za rad za strance iz trećih država (države izvan Europskog gospodarskog prostora)
  • važeća potvrda o prijavi boravišta (za osobe koje imaju prijavljeno boravište).

2. Naknada

Upravna pristojba za osnivanje obrta iznosi 250 kuna, a naknada za izdavanje obrtnice se ne naplaćuje.

Ukoliko se upisuje obrt bez početka obavljanja, nakon upisa u Obrtni registar obrtnik je dužan početi obavljati obrt u roku od godine dana, a najkasnije osam dana prije početka rada obvezan je prijaviti početak obavljanja obrta.

3. Prijave

Obrt je potrebno prijaviti na:

  • Poreznu upravu (prema sjedištu obrta) - u roku od 8 dana od početka obavljanja djelatnosti
  • Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (HZMO) - u roku od 24 sata od početka obavljanja djelatnosti
  • Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) - u roku od 8 dana od početka obavljanja djelatnosti.

Sve navedene prijave objedinjene su putem online servisa START koji sve postupke objedinjava u jednom koraku.

Da bi mogli započeti obavljanje djelatnosti, ugostitelji, trgovci, prijevoznici i drugi obrtnici za koje je to posebnim propisima određeno, trebaju prije početka obavljanja obrta pribaviti rješenje o minimalnim tehničkim uvjetima za prostor odnosno koncesiju za obavljanje djelatnosti odnosno odobrenje za rad.

IZVOR TEKSTA 

 

 

ČESTA DILEMA – što je isplativije otvoriti?

Prilikom poslovnog savjetovanja često dobijemo pitanje što je isplativije za otvoriti, tvrtku ili obrt? Odgovor na to pitanje će vam najbolje dati detaljna analiza onoga čime se želite bavite sutra, ali i u budućnosti – vizija. Kroz nekoliko smjernica ćemo vam pokušati prikazati prednosti i nedostatke tvrtke i obrta.

 

Društvo s ograničenom odgovornošću d.o.o. 

Prednosti

  • mogućnost elektroničkog pokretanja poslovanja “START” – postupak gotov u roku 2 radna dana. U slučaju online otvaranja d.o.o.-a troškovi iznose 200 kn, dok redovnim putem iznose do 4.000,00 kn
  • porezno opterećenje d.o.o.-a (porez na dobit 12% – do 7.500.000,00 kn prihoda) značajno manje u odnosu na obrte (porez na dohodak – stope 24% i 36%)
  • za obveze nastale poslovanjem društvo odgovara svojom (vlastitom) imovinom
  • mogućnost plaćanja PDV-a prilikom naplate (do 7.500.000,00 kn prihoda godišnje) kao i kod obrta
  • obvezno vođenje dvojnog knjigovodstva koje je idealno za izvještavanje o poslovanju društva i prilagodbu izvještaja zahtjevima uprave društva

Nedostaci

  • dugotrajan i financijski zahtjevan postupak likvidacije
  • prestanak postojanja društva je moguće i bez likvidacije (skraćeni postupak). Kod skraćenog postupka dvije godine nakon brisanja društva iz sudskog registra, solidarno naredne dvije godine,  za obveze društva odgovaraju članovi cijelom svojom imovinom
  • viši troškovi poslovanja zbog dvojnog knjigovodstva

 

Obrt 

Prednosti

  • mogućnost elektroničkog pokretanja poslovanja “START” – postupak gotov u roku 2 radna dana
  • mali troškovi otvaranja do 750,00 kn
  • mogućnost odabira plaćanja paušalnog poreza na dohodak i samostalnog vođenja knjigovodstva (do 300.000,00 kn godišnjeg primitka)
  • jednostavno i brzo zatvaranje

Nedostaci

  • za obavljanjem obrta nastale obveze obrtnik odgovara cjelokupnom svojom imovinom, uključujući i privatnu 
  • više porezno opterećenje kod obrta (porez na dohodak) u odnosu na porezno opterećenje trgovačkog društva (porez na dobit). Primitci veći od 360.000,00 kn godišnje (odnosno 30.000,00 kn mjesečno) oporezuju se stopom poreza na dohodak od 36%
  • uvjet za vezane obrte (građevinarstvo, trgovina na veliko i malo, proizvodnja, prerađivačka industrija) uvjet za obavljanje djelatnosti je ispit o stručnoj osposobljenosti, odgovarajuća stručna sprema ili majstorski ispit.

 

"Najvažnija stvar na svijetu nije gdje smo, već u kojem smjeru idemo."

 

Prijave za besplatno e-mail savjetovanje vezano uz razvoj vaše poslovne ideje i mentoriranje u izradi Poslovnog plana su moguće OVDJE.

NAPOMENA: Prijaviti se mogu i osobe koje su već u fazi izrade Poslovnog plana jer ćemo s njima odmah krenuti u mentoriranje. Svakako preporučamo praćenje web edukacije kao alat za eventualno revidiranje vaše poslovne ideje.