IV. LEKCIJA - Koraci u pokretanju društvenog poduzetništva

Danas se društveno poduzetništvo sve češće spominje i poprima oblik pomodarstva pa se uz sam pojam vežu brojne aktivnosti koje ne pripadaju uz njega. Organizacije, a prvenstveno udruge koje žele djelovati po principu društvenog poduzetništva jednostavno ostaju zbunjene i ne znaju kako bi započele svoje društveno poslovanje.
Kao i prije svakog poduzetničkog poduhvata potrebno je dobro promisliti o poslovanju i detaljno ga razraditi – izraditi potrebne analize i poslovni plan.
Za početak svaka udruga/organizacija koja se odlučuje na ovakav poduzetnički vid poslovanja treba razmisliti zadovoljava li ova 4 kriterija:
POSTOJANJE ADEKVATNOG TRŽIŠTA
Postoje li kupci za proizvod/uslugu koji bi se proizvodili/pružali? Koliko je jaka konkurencija u istoj djelatnosti? Koje su prednosti udruge u odnosu na ostalu konkurenciju?
ISPLATIVOST PODUZETNIČKOG POTHVATA
Koja količina se mora proizvesti da bi se istaknulo na tržištu? Koliko iznosi trošak inputa potrebnih za proizvodnju i u kojem vremenskom roku poduzetnički pothvat može biti isplativ?
RASPOLOŽIVOST POTREBNOG ZNANJA/ISKUSTVA U DJELATNOSTIMA KOJIMA BI SE ORGANIZACIJA BAVILA
Posjeduje li udruga ljudske, materijalne i financijski resurse za pokretanje poduzetničkog pothvata? Ukoliko ne posjeduje može li do njih doći i po kojoj cijeni?
UTJECAJ PODUZETNIČKOG POTHVATA NA ZAJEDNICU
Tko su direktni i indirektni korisnici usluga koje bi se besplatno osiguravale društvenoj zajednici? Koje su stvarne potrebe društvene zajednice? Koji projektni bi se provodili sredstvima ostvarenim društvenim poduzetništvom? Može li se društvenim poduzetništvom osigurati održivost projektnih aktivnosti namijenjenih društvenom napretku?
Kada se udruga preispita i vidi zadovoljava li ove kriterije može krenuti u proces pokretanja društvenog poduzetništva.
KORACI U POKRETANJU DRUŠTVENOG PODUZETNIŠTVA
- analiza vlastitih potencijala,
- analiza mogućnosti i prijetnji u okruženju,
- analiza konkurencije,
- izbor djelatnosti u skladu s vlastitim potencijalom i potrebom tržišta i registriranje gospodarske djelatnosti
- izrada poslovnog plana,
- upoznavanje investitora (ukoliko će biti potreban kredit ili dodatne investicije) s poslovnim planom,
- realiziranje poslovnog plana i pokretanje gospodarskih djelatnosti.
U društvenom poduzetništvu financijska sredstva udruge najčešće ostvaruju:
- pružanje različitih usluga, najčešće iz spektra djelatnosti s kojima se udruga i inače bavi
- prodajom proizvoda iz spektra djelatnosti s kojima se udruga i inače bavi
- intelektualnim vlasništvom
- članarinama
Udruga prije izrade poslovnog plana kao strateškog dokumenta svog poduzetničkog pothvata, a nakon zadovoljavanja gore navedenih kriterija, ukoliko nema postavljene, mora postaviti svoju viziju i misiju o čemu ćemo govoriti u narednoj lekciji.
„Registriranjem udruga dobiva svoj pravni identitet, a postavljanjem realne vizije i misije udruga dobiva svoju osobnost. Bez osobnosti se teško može ostvariti bilo kakav uspjeh, a vrijednost osobnosti je još i veća kod društvenog poduzetništva.“
Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice
Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".
Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.
Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina
Partner: CLIP Našice
Suradnik: Općina Donja Motičina
Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK
Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine
"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."