III. LEKCIJA - Temeljna načela društvenog poduzetništva
DRUŠTVENO PODUZETNIŠTVO
Društveno poduzetništvo karakteriziraju ciljevi suprotni ciljevima tržišne ekonomije. U voim ciljevima nema klasične raspodjele dobiti. Rješavanje društvene problematike i pomaganje onim društvenim skupinama koje su u riziku od društvene isključenosti je temeljni cilj društvenog poduzetništva. U skladu s navedenim, društveno orijentirani subjekti stvaraju proizvode i usluge u onim društvenim skupinama koje su isključene iz tržišne utakmice, a financijska sredstva koja ostvare koriste za poboljšanje društvenih uvjeta neke sredine. U RH društveno je poduzetništvo, kako smo već ranije i napomenuli usko vezano uz rad organizacija civilnoga društva i to najčešće udruga.
Zašto pored tržišne ekonomije i društvena ekonomija?
Svjetski institut za istraživanje razvojne ekonomije objavio je kako se većina svjetskih prihoda (94%) koristi na samo 40% stanovništva Zemlje, dok većinski dio stanovništva mora živjeti sa samo 6% svjetskih prihoda.
Uz navedeno i kao rezultat navedenoga bilježi se porast brojnih okolišnih i društvenih problema. Nastojanja vlada i njihovih institucija puno puta su se u rješavanju problematike poput ekoloških katastrofa, migracija, siromaštva, socijalne isključenosti, gladi i sl. pokazala nedostatnima i neučinkovitima. U ljudskoj prirodi je ugrađen altruizam i želja za rješavanjem problema, stoga se kao inovativan pristup rješavanju problema javilo društveno poduzetništvo kojim se svi raspoloživi resursi koriste za rješavanje problema i stvaranje boljih životnih i gospodarskih uvjeta. To je idealan put da svaka lokalna zajednica rješava svoju problematiku koja je najčešće vezana uz socijalno osjetljive i marginalizirane skupine.
Javnosti je nažalost još uvijek nepoznat pojam društvenog poduzetništva, no unatoč tome svakodnevno mogu svjedočiti ekonomskom razvoju zajednice koji je upravo rezultat njegova djelovanja. Društvena poduzeća tako veliki doprinos svakodnevno daju nadopunjujući usluge od javnog interesa i to najčešće socijalne usluge, generiraju nova radna mjesta, potiču društvenu koheziju i sl..
KLJUČNA NAČELA DRUŠTVENOG PODUZETNIŠTVA
- društveno odgovorno poslovanje,
- ekonomska demokracija,
- sudionička demokracija,
- održivi razvoj.
Društveno odgovorno poslovanje
Najbitniji je aspekt društvenog poduzetništva i za društvena poduzeća ono je cilj. Profitna poduzeća također koriste ovo načelo u svom poslovanju, na za njih je ono samo sredstvo za povećanja vrijednosti proizvoda i usluga, odnosno za povećanje profita. Profitno usmjerenim poduzećima okolišni i društveni ciljevi su bitni, no postavljeni su kao podređeni ciljevi dobiti. Podređeni cilj društvenom poduzeću je tako dobit, a okolišni i društveni ciljevi su temelj poslovanja.
Ekonomska demokracija
Veoma bitan i sastavni dio ideje društvenog poduzetništva je upravo ekonomska demokracija.
„Društvenim poduzećem možemo nazvati ono poduzeće koje je u vlasništvu svojih zaposlenika i/ili članova lokalne zajednice, vođeno podjednako društvenim kao i komercijalnim ciljevima, a upravljano zajednički na demokratskim načelima. Tradicionalni odnos u kojem je „rad u službi kapitala“ s naglaskom na stvaranje i povećanje dobiti iznad bilo koje druge koristi bilo za poduzeće samo ili za zaposlenike, kod društvenih poduzeća se obrće u načelo „kapital u službi rada“ s naglaskom na društvene, okolišne i fnancijske koristi“. (Lupšić et al., 2012.).
Sudionička demokracija
Društvena poduzeća u svoje djelovanje neposredno uključuju građane jer oni su ti koji najbolje znaju lokalnu problematiku i jer su oni ti koji ujedno mogu raditi na rješavanju iste.
Održivi razvoj
Održivi razvoj je često spominjan pojam, a objedinjuje tri važna razvojna načela: tehnološki napredak, zaštitu okoliša i sudjelovanju građana u odlučivanju. Društveno poduzetništvo se vodi upravo ovim načelo, kao jednim od ključnih.
„Financijska sredstva ostvarena obavljanjem gospodarske djelatnosti iskoristiti za provođenje aktivnosti koje rješavaju problematiku lokalne zajednice je moguće samo ukoliko se u isto uključe građani. Građani će sigurno dati najbolje inpute potrebne za bolje razumijevanje stvarnih i prioritetnih potreba lokalne zajednice.“
Autorica teksta: Emilija Malovčak, CLIP Našice
Edukacija se organizira u sklopu provedbe EU projekta "Društvenim poduzetništvom do uspjeha na nogometnom terenu".
Projekt je financiran EU sredstvima iz Europskog socijalnog fonda.
Nositelj projekta: NK „Motičina“ Donja Motičina
Partner: CLIP Našice
Suradnik: Općina Donja Motičina
Vrijednost projekta: 1.199.920,91 HRK
Razdoblje provedbe: 05. listopada 2020. – 05. travnja 2023. godine
"Sadržaj edukacije isključiva je odgovornost CLIP Našice."