III. LEKCIJA – Sredstva potrebna za poslovanje

Analiziranjem tržišta već ste dobili sliku i okvir dijela sredstava koja će vam biti potrebna za poslovanje.
Prva kategorija koju je potrebno detaljno razraditi kako bi se mogli postaviti troškovi poslovanja su ljudski resursi. Bez ljudi zasigurno nema ni poslovanja. Što je poslovna ideja kompleksnija, a poslovni zadaci brojniji, zbog kvalitete njihovih izvođenja potrebno je razmisliti koliko je osoba potrebno za obavljanje istih i koliko bi iznosile naknade za njihov rada.
Najbolji način na koji si možete pomoći je da zapišete kako bi izgledao vaš jedan klasičan radni dan, što bi radili – navesti sve poslove s naznakom što sve od njih možete sami napraviti i u kojem broju. Ako ste predvidjeli dnevno 15 klijentica na šminkanju, a realno stignete našminkati samo njih 6 jer morate obavite i ostale poslove, onda definitivno trebate revidirati brojku od 15 klijentica. Ukoliko vam isplativost poslovanja ovisi o tom broju klijentica, onda trebate uzeti u obzir da ćete trebati dodatnu radnu snagu – osobu koja bi s vama šminkala. Bitno je razmotriti hoće li si vaša tvrtka moći dozvoliti zapošljavanje još jedne osobe.
TROŠKOVI POSLOVANJA
1. Troškovi pokretanja poslovanja
Kod pokretanja poslovanja javljaju se jednokratni troškovi na koje nikako ne smijete zaboraviti, kao i ishođenje dozvola, dokumentacije. Temeljito postavljanje ti troškova zahtjeva dobru prethodnu analizu tržišta kao i poznavanje hrvatskog zakonodavstva.
Morate na papir staviti:
- gdje planirate poslovati (vlastiti prostor, kupovina, najam, gradnja) i na temelju toga troškove (troškovi renoviranja, dogradnje, trošak građenja depoziti za najam)
- što će vam biti potrebno od opreme do najsitnijih komponenti, zalihe, trošak instalacije te opreme
- vozilo, osiguranje
- licence, dozvola i trošak registracije (ovisno o obliku trgovačkog društva koje osnivate)
Dio potrebnih sredstava ste već identificirali prilikom analize tržišta iz prethodne lekcije, pa obratite pozornost na njih.
Naravno, ovisno o tome koji oblik pravnog subjekta planirate osnovati ovisiti će i vaše administrativne i zakonske pristojbe, licence, temeljni kapital. S obzirom da ovaj aspekt zahtjeva dobro poznavanje određene tematike, bilo bi dobro da potražite savjet od poslovnih savjetnika ukoliko sami i na temelju dostupne literature to ne možete jasno i sa sigurnošću napraviti.
„Ako ne možete dovoljno jasno objasniti, znači da je ne razumijete dovoljno.“
2. Troškovi proizvodnje/pružanja usluge
Odnose se na sve troškove koje ćete imati mjesečno, direktno vezano uz vašu proizvodnju/pružanje usluge.
Tu svakako morate uračunati prvenstveno:
- plaće zaposlenika
- režijske troškove (komunalna naknada, plin, struja, voda, pričuva, Internet, telefon, čišćenje)
- troškove materijala
- troškove promocije i reklamiranja
- trošak amortizacije
- trošak goriva
- osiguranje (ukoliko vam je potrebno)
- uredske zalihe
- ostali troškovi (npr. najam opreme, putni trošak)
Koje trgovačko društvo da osnujem?
Prije odabira oblika trgovačkog društva kojega ćete osnovati i spoznaje troškova (licence, dozvola i trošak registracije) morate napraviti strukturu svoga poduzeća na način da se upitate:
- jesu li mi potrebni partneri i koja bi bila njihova uloga te mogućnost njihova povlačenja
- potrebna financijska sredstva za pokretanje
Do slijedećeg članka kada vas upoznajemo s oblicima trgovačkog društva imate vrijeme za promišljanje i pomnu razradu sredstava potrebnih za poslovanje. Velik je to korak prema uspješnom poslovnom planu.
„Da bi bili uspješni morate prihvatiti sve izazove koji vam se nađu na putu. Ne možete prihvatiti samo one koji vam se sviđaju.“
Prijave za besplatno e-mail savjetovanje vezano uz razvoj vaše poslovne ideje i mentoriranje u izradi Poslovnog plana su moguće OVDJE.
NAPOMENA: Prijaviti se mogu i osobe koje su već u fazi izrade Poslovnog plana jer ćemo s njima odmah krenuti u mentoriranje. Svakako preporučamo praćenje web edukacije kao alat za eventualno revidiranje vaše poslovne ideje.